Dagligvaretopp: Norgesgruppen kan danke ut en av de andre gigantene

Tidligere dagligvaretopp spår færre aktører i det norske dagligvaremarkedet, og at priskrigen kan føre til at det kun blir stående igjen to store aktører – ikke tre som i dag. 

MÅ UT: Dagligvareekspert Bent Fuglesang tror en av NorgesGruppens utfordrere skvises ut, som følge av den enorme konkurransen i dagligvarehandelen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Ida Bing
Publisert:

Den lenge omtalte priskrigen mellom dagligvarekjedene har blitt ytterligere tilspisset den siste tiden.

Butikkenes prisrabatter har sett seg gjeldende hos dagligvarekjeder som Rema, Meny og Kiwi – blant annet med innføringen av den mye omtalte Æ-appen.

Nye tall fra analysebyrået Nielsen viser at Coop økte mest i omsetning i dagligvaremarkedet i fjor, med Norgesgruppen på en annenplass.

Rema hadde den minste omsetningsøkningen på 1,5 milliarder kroner for fjoråret.

3 aktører kan bli til 2

Tidligere dagligvaregigant Bent Fuglesang uttrykker sterk bekymring over konkurransen i dagligvaremarkedet, overfor Dagens Næringsliv.

Han sier til avisen at «vi nå kan være på vei mot to aktører i stedet for tre», og forklarer situasjonen med at NorgesGruppens topposisjon i markedet kan gjøre at konkurrentene vil få problemer med å henge med, nå som den dyre priskrigen fortsetter.

Fuglesang tror særlig dette er knyttet til innkjøpsbetingelsene, hvor gruppens innkjøpsmakt er styrket.
Fuglesang understreker at NorgesGruppens innkjøpsfordel kan brukes til å styrke posisjonen for å drive priskrig, ettersom innkjøpsmakten er basert på volum.

– Som den minste aktøren har Rema en utfordring på betingelser. For Norgesgruppen er det naturlig å bruke sitt store innkjøpsvolum. Jo større innkjøpsvolumer, jo bedre betingelser. Det er en naturlov, sier Fuglesang til avisen.

Les også

Rema 1000 fosser frem i Danmark

«Krigskassene» avgjør

Priskrigen kan styrkes ytterligere gjennom kjedenes såkalte «krigskasser», hvor prismarginene presses og de tre store dagligvarekjedene må ut med midler for å møte konkurransen. Her er det Coop som skiller seg dårligst ut finansielt sett, skriver Finansavisen onsdag.

Til tross for en vekst i markedsandeler etter oppkjøpet av ICA, tapte selskapet 1,3 milliarder kroner i 2015, skriver Hegnar (bak betalingsmur).

Norgesgruppen har hatt en jevnt stigende egenkapital, som lå på 40,2 prosent for 2015. Børsrapporten fra 2016 viser at selskapet har en egenkapital på 15,2 milliarder kroner for første halvår, og er derfor sterkt rustet til å takle priskrigen.
Mye tyder på at bokført egenkapital ved utgangen av 2016 vil ligge på omtrent 16,5 milliarder kroner, skriver Finansavisen, som også belyser estimater på Reitangruppens bokførte egenkapital til 22 milliarder.

Les også

Rema er taperen i dagligvarebransjen

Reitangruppen solgte totalt 11.773.268 aksjer i den svenske dagligvaregiganten Axfood i september i fjor, som ga en fortjeneste på om lag 1,5 milliarder kroner. Dermed ble store midler frigjort, som eventuelt kan bli tilskudd i gruppens «krigskasse».

I motsetning er Coops forventede egenkapital på 4,3 milliarder kroner, og det vil si at Coop har den svakeste utrustningen i møtet med priskrigen, ifølge Finansavisen.

Les også

Matkasse-selskaper i reklamestrid

Les også

Mener Rema har bommet med Æ: - Har blitt taperen

Les også

Matvarekjedenes priskrig koster dyrt

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Norgesgruppen
  3. Rema 1000
  4. Ole Robert Reitan
  5. Kiwi
  6. Coop Norge handel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norgesgruppen tjente mer

  2. Coop frykter usunt dagligvaremarked – peker på storhusholdningen

  3. Store prisforskjeller på dagligvarer: – Bra at vi nå får fakta på bordet

  4. Annonsørinnhold

  5. Varehandelsekspert: – Vi går inn i 2020 med stor usikkerhet

  6. Rema-sjefen mener innkjøpsforskjellene må ta mye av skylden for svekkelsen