Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent

Resultatet for kaffekjeden bærer imidlertid preg av veksten, viser selskapets nybryggede årsregnskap.

ØKER: Espresso House Norge, her ved kaffebaren i Bjørvika i Oslo, har utvidet med 13 nye avdelinger i 2017. Det gir utslag på årsregnskapet.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Omsetningen for Espresso House Norge økte fra 172,5 millioner i 2016 til 238,0 millioner kroner i 2017, skriver kaffekjeden i sin årsberetning. Det er en økning på 38 prosent.

Økningen kommer etter åpningen av 13 nye avdelinger i fjor. Dermed bærer enkelte nøkkeltall fremdeles preg av tunge investeringer, skriver de videre.

Driftskostnadene har også økt, fra 161,6 millioner i 2016 til 227,5 millioner kroner i 2017.

«Økningen skyldes hovedsakelig flere kaffebarer, men også en utvidet administrasjon i Oslo i 2017», heter det i årsberetningen.

E24+: Selger kaffe for millioner av kroner i det utømmelige norske markedet

Flatt resultat

Driftsresultatet for 2017 endte dermed på 10,7 millioner kroner, mot 11,0 millioner i 2016.

2016 var imidlertid det første året den svenske kaffekjeden kunne vise til positiv bunnlinje i Norge, etter at de startet opp med tre kaffebarer i 2013.

Daglig leder Torodd Gøystdal for Espresso House Norge sier han er godt fornøyd med årsresultatet som helhet.

– Vi er kjempefornøyd. Det er en del investeringer og engangskostnader, men det viktigste tallet for oss er at EBITDA fra driften i avdelingene har doblet seg, sier Gøystdal, og viser til tall som ikke er å lese i regnskapet som leveres til Brønnøysundsregistrene.

Les også

Dunkin' vurderer å skrote «Donuts»

Tapte 56 mill på tre år

Espresso House Norge tapte i alt 56,7 millioner kroner de tre første driftsårene, henholdsvis 4,2 millioner, 28,4 millioner og 24,1 millioner. Nå peker pilen oppover.

«Den norske virksomheten har fortsatt den gode utviklingen i 2017 (...) Markedet har vært positivt i 2017 og forventes å vokse også i 2018. At selskapet over fire år har fått fra 0 til 238 millioner kroner i omsetning, og med en vekst fra 2016 til 2017 på hele 38 prosent totalt, beviser at gjestene setter pris på vårt tilbud», skriver selskapet i årsberetningen.

Kjeden har per i dag 42 kaffebarer i Norge, blant annet i Trondheim, Bergen, Stavanger, Hamar, Fredrikstad og Larvik.

Fragmentert marked

Daglig leder Gøystdal opplyser at kaffekjeden har signert 12 kontrakter om nye avdelinger i 2018.

– 2018 har vært et kjempebra år så langt, med en vekst på nesten 40 prosent, sier han.

Fem av kaffebarene er allerede åpnet, i blant annet Larvik og Kongsberg.

– Vår nordligste kaffebar vil åpne i Steinkjer i november, med 300 kvadratmeter, det er veldig spennende.

Espresso House Norge har i hver årsrapport siden oppstarten i 2013 bemerket at det norske kaffemarkedet preges av en fragmentert struktur. Gøystdal er imidlertid usikker på om det er aktuelt med noen sammenslåinger.

– Sånn som det ser ut nå er det ikke noen aktører som er aktuelle for sammenslåing, tror jeg. Dette markedet har rundt regnet 80-85 prosent enkeltstående aktører, men naturen for kaffebarer er at det er mange som er enkeltstående, så jeg tror markedet kommer til å være ganske fragmentert i årene fremover også, sier han.

Her kan du lese mer om