Snart kan man surfe på nett like fort i luften som på bakken

Nytt nettsamarbeid skal gjøre det mulig å strømme Netflix i luften i hele Europa. SAS lanserer eget høyhastighetsnett i sommer.

FØRST UTE: Norwegian var først ute i Europa med internett i lufta. De har imidlertid ingen planer om å ta i bruk teknologien som skal kunne gi like raskt nett som passasjerene har hjemme.

Foto: Morten Holm NTB scanpix
  • Hans M. Jordheim
Publisert: Publisert:

Etter planen vil European Aviation Network (EAN) bli startet opp i juni. Da skal satellitt-dekning kombineres med 4G LTE-nett fra bakken og kunne sørge for raskt internett på flyvninger over alle 28 EU-land, pluss Sveits og Norge.

Dekningen er forbeholdt flypassasjerer, hvilket har resultert i hastigheter på stabile 75 Mbps og 50 Gbps kapasitet under testflyvninger. Denne hastigheten regnes som god i en vanlig husholdning.

EANs sider skriver de at de er verdens første til å tilby denne teknologien, som de har utviklet i samarbeid med kommunikasjonsselskapene Inmarsat og Deutsche Telekom.

Kombinerer satellitt med 300 bakketårn

Fra 2005 til 2017 har Norge doblet flytrafikken, og tallene er ventet doblet enda en gang frem mot 2050. Endra raskere vil det gå utenfor kongeriket: International Air Transport Association (IATA) estimerer en dobling i antall flypassasjerer globalt de neste 20 årene.

Sammen med denne veksten følger økte krav og forventninger fra kundene. I en hverdag med konstant tilgang til høyhastighetsinternett, har flyreiser enn så lenge vært en mørk flekk.

Riktignok har man på en rekke flyvninger hatt muligheten til å koble seg på et trådløst internett, men hastigheten er svært varierende og sjelden noe man regner med at duger til video-strømming.

780 tonn tung: En rakett av typen Ariane 5 brukes for å skyte opp Inmarsat-satellitten som sammen med 300 Deutsche Telekom bakketårn skal gi flypassasjerer raskt internett over hele Europa.

Foto: Jm Guillon AFP

Den tiden er tilsynelatende på vei inn i siste fase. Ved å kombinere dekning fra Inmarsats satellitt med omtrent 300 bakketårn fra Deutsche Telekom, hevder EAN at teknologien vil være både enklere, billigere og mer stabil enn dagens løsninger som i større grad baserer seg på satellitt-tilkobling.

Til den britiske avisen Telegraph har en EAN-talsperson sagt at de er i samtaler med «alle store flyselskap».

SAS lanserer høyhastighetsnett i sommer

Norges to største flyselskap har imidlertid ingen planer om å ta i bruk teknologien. I en epost skriver Norwegians leder for forretningsutvikling, Boris Bubresko, det følgende:

– Norwegian har vurdert denne teknologien, men med vår globale ambisjon må vi ha teknologi som også fungerer utenfor Europa. Derfor har vi valgt annen teknologi på våre fly. Vi var først ute i Europa med WiFi på våre europeiske ruter. Vi har nå syv års erfaringsdata og ser hele tiden på hvordan vi kan gjøre kundeopplevelsen enda bedre.

Og heller ikke SAS kommer til å benytte seg av nettet. Miriam Skovfoged, pressesjef for SAS Danmark, forteller imidlertid at de har planer om å lansere sitt eget høyhastighetsnett til sommeren.

– Vi er i full gang med å installere det på flyene nå, så kundene kan streame ombord, svare på epost og være på sosiale medier.

– Hva vet dere om kunders ønske om raskere nett på fly?

– Våre kunder er vant til å være online, og derfor vil vi gjerne gi dem en sterk og hurtig løsning ombord. Vi synes at mange av de løsninger som er tilgjengelige i dag ikke er gode nok, og derfor har vi brukt tid på å få testet og utviklet WiFi som er like sterkt som det man har hjemme. Det tror vi at våre kunder vil ta svært godt imot.

EGEN LØSNING: Mariam Skovfoged, SAS' danske pressesjef, forteller at selskapet har jobbet med å utvikle nett som er like sterkt som det man har hjemme.

Foto: SAS

– Passasjerer er glade for pause

En rapport fra London School of Economics, på bestilling fra Inmarsat, har beregnet at godt internett i luften vil sørge for store inntekter for flyselskaper i fremtiden.

Innen 2035 estimerer de at passasjerenes vilje til å betale for dette vil generere 1000 milliarder kroner for hele flybransjen sammenlagt.

Enn så lenge virker det imidlertid ikke som klassiske billigselskaper har tenkt å slutte seg til teknologien. Ifølge Telegraph har verken Ryanair eller Easyjet planer om å tilby EANs teknologi.

– Noen passasjerer er glade for å være utilgjengelige og få en pause fra epost og sosiale medier under flyreisen, skal en Ryaniar-talsperson ha sagt til avisen.

SAS' Miriam Skovfoged er ikke sikker på om selskapets internett-inntekter kommer til å øke betraktelig i fremtiden.

– Betalingsviljen ser forskjellig ut på de forskjellige markeder. Vi vet at våre kunder er villige til å betale for god kvalitet, men utviklingen med WiFi generelt er at man sannsynligvis kommer til å forvente at det er en del av produktet. Reisebransjen følger generelt den utviklingen.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Scandinavian Airlines (SAS)
  3. Norwegian

Flere artikler

  1. Strid om ny bilteknologi: EU vil satse på wifi i bil-til-bil-kommunikasjon

  2. Kutter kraftig i Lofoten og Vesterålen

  3. Ny Boeing-milepæl: Her leveres fly nummer 10.000

  4. Annonsørinnhold

  5. Sissener mener Kjos bør gi seg som Norwegian-sjef

  6. Tror passasjerene fnyser av Norwegians pengetrøbbel