Reitan kjøper kaffekjempe

Selskapet punger ut for den baltisk kaffekjeden Caffeine Roasters, og tar over 60 kaffebarer i Estland, Latvia og Litauen.

KJØPT OPP: Det har gått rykter om et salg av Caffeine Roasters i baltiske medier siden mai. Nå blir det bekreftet, og det er Reitan Convenience som legger pengene på bordet.

Foto: Reitan Convenience
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Oppkjøpet av den baltiske kaffekjeden er Reitan Conveniences første oppkjøp siden 2012.

– Oppkjøpet er et naturlig skritt videre for oss med vår sterke tilstedeværelse i Baltikum, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Johannes Sangnes.

Millionkaffe

Caffeine Roasters er en mygg i forhold til Reitan som allerede har 531 kiosker i Baltikum.

Gjennom sine 60 utsalgssteder omsatte selskapet for nær 88 millioner kroner i fjor.

Reitan vil ikke kommentere hva mye de har betalt for selskapet som opprinnelig ble startet i Litauen i 2007.

Les også

Laveste kaffepris på 12 år: – En krisesituasjon

– Vi er svært fornøyd med å få Reitan Convenience på laget og sammen skal vi kunne ta konseptet ut i nye markeder. De er profesjonelle og langsiktige eiere, som allerede har suksess i våre markeder, sier Nidas Kiuberis i Caffeine Roasters i en pressemelding.

Kjøpet må godkjennes av lokale konkurransemyndigheter

– Caffeine Roasters er en av de sterkeste merkevarene for kaffebarer i Baltikum, og de er kjent for sin kvalitetskaffe og gode service, sier Sangnes.

Han forklarer at selskapet har fokusert på å etablere seg i alle de største byene i Baltikum.

Vil ta konseptet ut av Baltikum

Caffeine Roasters største eier er oppkjøpsfondet Baltcap, og det har i baltiske medier lenge gått rykter om at fondet er interessert i å selge sin andel i selskapet.

Gründerne bak selskapet uttalte til avisen Vz.lt at de ønsket å doble antallet utsalgssteder.

Les på E24+ (for abonnenter)

(+) Det utømmelige norske kaffemarkedet

Flere kjøpere ble nevnt, men nå er det klart at Reitan-gruppen soper opp kaffekjeden.

Baltcap eide 70,5 prosent av aksjene i kaffekjeden, og grunnleggerne eier 29,5 prosent av aksjene. Det er uklart hvor stor del av selskapet Retain-selskapet kjøper.

Sangnes sier oppkjøpet gjør at Reitan Convenience posisjonerer seg for nye land og markeder.

– Vi skal vokse videre i våre tre baltiske land, og vi ser i tillegg muligheter for ekspansjon i andre land med Caffeine Roasters.

Reitan Convenience har totalt 2.250 butikker i syv ulike land, hvor Narvesen og 7-Eleven er de mest kjente kjedene i Norge.

I Baltikum står Reitan-selskapet for butikkonsepter som Narvesen, R-kiosk og Lietuvos Spauda.

Her kan du lese mer om

  1. Kaffe

Flere artikler

  1. Reitans kioskvirksomhet med resultatfall i 2018

  2. Reitangruppen økte omsetningen med to milliarder i 2019

  3. Betalt innhold

    Slik kjemper kjedene mot «kioskdøden» 

  4. Annonsørinnhold

  5. Ikea stenger halvparten av butikkene i Kina

  6. Røkke er Norges rikeste