Kiwi selger 145 prosent mer økologisk mat

Butikkjedenes økomatkampanje traff blink. Salget har aldri vært større.

ENDRER FORBRUKSVANER: Stadig flere nordmenn har økologisk mat i handlekurven, og matkjedene melder om voksende omsetning av økologisk mat.

Berit Roald
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Nordmenns konsum av økologisk mat vokste voldsomt da matkjedene satte i gang priskrig på økologisk mat i 2012.

I fjor kuttet Kiwi prisen på økologisk mat, slik at maten skulle koste like mye som konvensjonell mat. Hittil i 2013 har salgveksten vært på 145 prosent, sammenlignet med fjoråret.

Bård Gultvedt i Norgesgruppen

Espen Braata

- Vi har satset over lang tid, men det har ikke tatt av rett før nå, sier direktør for næringspolitikk i Norgesgruppen, Bård Gultvedt, til E24.

Totalt ble det solgt mat for 1,45 milliarder i dagligvaren, en oppgang på 17 prosent fra fjoråret, ifølge tall Sentio har hentet inn for Nationen.

Halvveis inn i 2013 tyder mye på at rekordåret vil blekne i forhold til konsumet av økologisk mat inneværende år.

Sjekk tallene til Norgesgruppen med E24 Bedrift

«Sunnhet til folket»

Gultvedt forteller at Kiwi er kjeden som drar mye av den totale omsetningen av økologisk mat i Norgesgruppen.

- Vi har et mål om årlig omsetningsvekst på 15 prosent for økologisk varer. Tallene hittil i år viser en betydelig større vekst, sier han.

Sikre tall til og med uke 12 viser at veksten er på mer enn 12 prosent. Tallene inkluderer også Norgesgruppens egne økologiske merkevarer.

- Kiwi er hovedårsaken til den kraftige veksten, og har dratt resten av markedet med seg. Er det slik at Rema kan varsle om økt salg av økoprodukter, er det Kiwis skyld. Kiwi har kjempesuksess med «Sunnhet til folket»-kampanjen, og økomat er en viktig del av den kampanjen, sier han.

LES OGSÅ: Én av tre er villige til å betale mer for økologisk mat

Coop stagnerer

Coop Norge opplever også at interessen er stor for økologisk mat, men har ikke på langt nær samme salgsøkning som konkurrenten.

- De fem første månedene i år omsatte vi 3 prosent mer økologiske varer enn vi gjorde i den samme perioden i fjor, sier informasjonsdirektør i Coop Norge, Kristin Paus til E24.

Hun forteller at innen enkelte varegrupper er økningen kolossal, mens andre er mindre populære blant forbrukerne.

- Salget av økologiske grønnsaker fortsetter å vokse og har økt med nær 15 prosent fra i fjor. Samme utvikling har salget av frukt og bær, som har økt med hele 30 prosent, sier hun.

Forskjellene kan spores tilbake til priskampanjene Coop fører.

- Dette skyldes nok først og fremst at vi fortsatt har samme pris på økologiske frukt og grønnsaker som vi har på konvensjonell frukt og grønt. Flere kunder og medlemmer har nå fått med seg dette, sier hun.

Økologisk barnemat forsetter å vokse, med 15 prosent salgsøkning hos Coop. Oikos opplyser at 30 prosent av all barnematkonsumet i Norge nå er økologisk.

LES OGSÅ: Søkkrike på dine matkjøp

- Stort vekstpotensiale

Leder i interesseorganisasjonen Oikos, Regina Andersen, berømmer Kiwi og Coops innsats for å øke konsumet av økologisk mat blant nordmenn.

Hun mener kjedene har store markedsandeler å gå på.

I en fersk undersøkelse svarer over en tredel av de spurte at de er villige til å betale mer for økologisk mat enn matvarer produsert på annen måte.

- Jeg tror markedet er i ferd med å ta av nå. Tallene tyder på at dagligvaren har et stor salgspotensial, sier hun til E24.

Forbrukerne av økologisk mat er en yndet kunde innen bransjen. I gruppen er høyere utdannede, barnefamilier og kvinner overrepresentert.

- Økologiske forbrukere handler mer og legger flere kroner igjen i kassen. Slik sett er de gode forbrukere, og det er en vinn vinn situasjon hvis butikken klarer å kapre disse kundene. I tillegg gir økologisk et helse- og miljøbevisst image.

LES OGSÅ: Tidenes matauk av økologisk mat

- Pris viktigste virkemiddel

Regjeringen har som målsetting at i 2020 skal 15 prosent av maten nordmenn spiser komme fra økologisk landbruk. Idag er 1,2 prosent av konsumet økologisk.

- Regjeringen har satt inn mange fine virkemidler og jobbet systematisk. Men det må gjøres mye mer for å nå målet. Virkemidlene er ikke tilstrekkelig, sier Andersen.

Hun forteller at matkjedene har gitt regjeringen uventet god drahjelp.

- Det hjelper selvfølgelig at Coop og Kiwi har satt ned prisen på visse varer, sier hun.

Hvis regjeringen skulle benytte høstens valgkamp til å klappe seg på skulderen for økt omsetning av økologisk mat, kan matkjedene slå i bordet med entydig statistikk.

- Vi har veldig god dokumentasjon på at pris er det viktigste virkemiddelet for å få folk til å spise mer økologisk mat. Salgsvolumet gikk betydelig opp etter momskampanjen til Kiwi. Vi mener regjeringen kunne vurdert virkemidler som pris for å øke forbruket av sunn mat, og gjør dem oppmerksom på at pris er et viktig hjelpemiddel, sier Gulltvedt i Norgesgruppen.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Tidenes salgsvekst av økologisk mat

  2. Internt økoopprør i Coop Danmark

  3. Fra «sunnhet til folket» til tacokrig

  4. Annonsørinnhold

  5. Dagligvarekjedene øker produksjonen av vegetarprodukter

  6. Betalt innhold

    Dette gjør at Kiwi drar fra Rema 1000 i dagligvarekrigen