Ny luftfartsavtale mellom Storbritannia og Brasil åpner for hyppige Norwegian-ruter

Nå er det ikke lenger begrensninger på antall flyseter eller ruter mellom Brasil og Storbritannia.

KAN UTVIDE: Storbritannia og Brasil har nå blitt enige om en luftfartsavtale uten begrensninger, noe som kan være godt nytt for Norwegian. Her fra flyselskapets lansering av sin første langrute fra Argentina i mars.

Foto: Marcos Brindicci Reuters
Publisert:,

Mandag fremforhandlet brasilianske og britiske myndigheter en ny luftfartsavtale som fjerner begrensningene på flyruter mellom de to landene.

Avtalen kommer bare en snau uke etter at Brasils sivile luftfartsmyndighet, Agência Nacional de Aviação Civil (ANAC), godkjente Norwegian-flygninger mellom Europa og Brasil.

Norwegian har som kjent en av sine baser ved Gatwick i London, og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener den nye avtalen er godt nytt for det norske flyselskapet.

– Når det gjelder Storbritannia og Brasil så er det ikke lenger noen begrensninger på hvor mye Norwegian kan fly, som det har vært tidligere. Dette åpner nye muligheter for dem, sier Elnæs.

Samtidig regner han med at det vil komme flyruter mellom Norden og Brasil i løpet av 2019. Elnæs sier spenningen ligger i hvilket flyselskap som starter opp først: Norwegian, Finnair eller SAS.

Norge og Brasil skal også forhandle

ANAC fremforhandlet samtidig nye avtaler med Nederland og Luxembourg, og i pressemeldingen fra myndighetsorganet heter det at Finland og Brasil skal forhandle om en tilsvarende avtale i september.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

Deretter står blant annet Sverige, Danmark og Norge for tur.

– Jeg antar det vil bli en «copy paste» fra den engelske avtalen, som gjør at de kan fly ubegrenset også fra Norge, Sverige og Danmark. Da er det ikke utelukket at Finnair, SAS eller Norwegian kan komme til å opprette ruter til Brasil, sier Elnæs.

Han tror Norwegian også vil se på mulighetene for å fly fra Skandinavia.

– Forhåpentlig fra Norge, men om det blir fra Oslo eller København får vi jo se. De har i alle fall Dreamlinere som uten problemer kan fly den distansen, og de får stadig vekk flere av dem. Finnair er nok også noen som vil vurdere dette, sier han.

Åpner for asiatisk marked

Et moment som gjør den ferske avtalen mellom Storbritannia og Brasil spesielt attraktiv, er at den inkluderer såkalt «5th freedom»-rettighet. Den åpner for at flyselskapet kan la passasjerer mellomlande i ett land og så reise videre til Brasil, i dette tilfellet.

– Dermed kan man se ruter fra for eksempel Asia, som går via eksempelvis Gatwick eller København, og så videre til Brasil. Dette vil gi et større markedsgrunnlag for å selge ruter begge veier, forklarer Elnæs.

Han legger til at Brasil fortsatt har få flyruter til Europa, og at det har gitt høyere flypriser og begrenset kapasitet.

– De brasilianske luftfartsmyndighetene har vært klar i sin kommunikasjon om at lavprisselskaper er velkommen på flyruter mellom Europa og Brasil. Lavprisselskapene vil øke konkurransen og gi lavere flypriser og bedre forbindelser, som igjen vil bidra til økonomisk gevinst for brasiliansk næringsliv og turisme.

– Dette er en kick-start for Norwegian sin satsing på Brasil, sier Elnæs.

Tirsdag steg Norwegian 5,77 prosent til 253 kroner på Oslo Børs.

Ingen av analytikerne E24 har snakket med har så langt sett noen sammenheng mellom nyheten om avtalen og aksjens oppgang på Børsen.

Her kan du lese mer om