Nordmenn flyr mindre

Trafikken på norske flyplasser er ned, og det merker Avinor i regnskapet.

FÆRRE FLYR: Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor opplevde at flytrafikken faktisk falt i første kvartal. Her er han avbildet på Avinor-konferansen i fjor.

Marius Lorentzen
  • NTB
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Avinor hadde en nedgang i både antall passasjerer, avganger og landinger i første kvartal i år. Trafikken lå 1,6 prosent under samme periode i fjor.

På samme tid er overskuddet til Avinor halvert.

Avinor er det statseide selskapet som eier de norske flyplassene.

Forsiktig oppgang

De omsatte i årets tre første måneder for 2,35 milliarder kroner, en forsiktig oppgang fra samme periode i fjor, da omsetningen endte på 2,34 milliarder.

Etter skatt ble resultatet i år på 37,2 millioner kroner, mot 74,4 millioner kroner i samme periode i fjor, opplyser Avinor i en pressemelding lørdag.

Selskapet forklarer at trafikken har falt, samtidig som man har hatt økte kostnader til pensjon og arbeidsgiveravgift (som ble innført i nordnorske fylker i juli i fjor).

– Luftfartsbransjen er konjunkturfølsom, og Avinor jobber nå målbevisst for å redusere selskapets kostnader gjennom et ambisiøst moderniseringsprogram. Målet er en kostnadsbesparelse på 1,5 milliarder kroner i perioden fra 2015 til 2018, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen.

Les også

Lavere vekst i flytrafikken i 2014

Skal kutte

Han legger til at man også jobber med å effektivisere driften og introdusere ny teknologi som fjernstyrte kontrolltårn, for å få ned kostnadene.

Avinors spareprogram kom etter rekordåret 2014, og selskapet argumenterte med at de nå ser for seg en periode med lavere inntjening.

Programmet innebærer kutt på 1,5 milliarder frem til 2018, og man håper å spare rundt 600 millioner årlig etter det.

Samtidig som det skal effektiviseres og spares, bruker samtidig Avinor store summer på å investere i norske flyplasser. I første kvartal ble det brukt 1,2 milliarder på investeringer. De to største prosjektene som selskapet driver med om dagen er utbyggingen av terminal to på Oslo Lufthavn og terminal tre på Flesland i Bergen. De to prosjektene skal være ferdige i henholdsvis april og august 2017.

Les også

SAS og Norwegian støtter Avinor-kuttene: - De burde ikke drevet med så enorme overskudd

Veksten har bremset opp

Avinors trafikktall indikerte allerede på tampen av fjoråret at den solide trafikkveksten vi har sett i den norske luftfarten de siste årene ser ut til å ha stoppet opp.

– For første gang på seks år har vi registrert en nedgang i flytrafikken, og vi har sett en utflating i veksten de siste par månedene, sa Avinor-sjefen i desember.

Tallene for årets tre første måneder viser at passasjertrafikken falt med 1,6 prosent i kvartalet, mens antallet flybevegelser falt med 5,5 prosent (antallet landinger og avganger).

I 2014 klarte Oslo Lufthavn (Gardermoen) å kare seg opp til å bli Nordens mest trafikkerte flyplass i november måned, men siden da har Kastrup tatt tilbake tronen. Gardermoen har fortsatt flere reisende enn Arlanda.

Publisert:

Flere artikler

  1. Avinor-tall tynges av miljøregning på rundt 871 mill.

  2. Avinor-sjefen: Glad for at Norwegian ikke kutter i Norge

  3. Betalt innhold

    Kraftig fall i offshoretrafikken

  4. Coronaviruset fører til nedgang i flytrafikken

  5. Avinor i minus under corona: Varsler at de trenger enda mer kapital