Rederiet Torvald Klaveness seiler med maks hastighet etter skipsangrep: – Ikke så lett å forsvare seg

Det norske rederiet tar flere grep for å øke sikkerheten på sine skip i Midtøsten, etter angrepet mot Fronlines skip. – For en stor skipsfartsnasjon som Norge treffer dette midt i magen.

BLE SATT I BRANN: Frontlines skip ble utsatt for angrep i Omanbukta for knappe to uker siden.

Foto: - AFP
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:,

– Det vi gjør i rederiene er å forholde oss til dette som om det var et piratområde, sier Lasse Kristoffersen, sjef i rederiet Torvald Klaveness og styreleder i Rederiforbundet.

Rederiet har gitt beskjed til sine skip om å seile med full hastighet i området for å gjøre angrep vanskeligere, og har innført tiltak som ekstra utkikk og minst mulig folk på dekk, ifølge Kristoffersen.

– Det er ikke så lett å forsvare seg. Det handler om økt årvåkenhet, og ikke minst en beredskap om bord og i landorganisasjon hvis dette inntreffer, sier han.

John Fredriksen-eide Frontlines skip ble angrepet i Omanbukta for knappe to uker siden, nær Hormuzstredet, et viktig område for blant annet oljefrakt. Spenningen har økt etter flere hendelser i området. USA har lagt skylden på Iran, som avviser anklagene.

E24 (+): Derfor kan Frontline-angrepet være gull verdt for norsk shipping

SHIPPING-SJEF: Lasse Kristoffersen i rederikonsernet Torvald Klaveness

Foto: Anders Nybakken Kvale

– Treffer midt i magen

Kristoffersen sier situasjonen er krevende etter skipsangrepene. Klaveness har blant annet mange fraktoppdrag for store aluminiumsverk i Midtøsten. Kundene er bekymret for frakten av sine råvarer inn og ut av Persiabukta, forteller han.

– For en stor skipsfartsnasjon som Norge treffer dette midt i magen. Vi er definitivt bekymret, og ikke minst kundene våre er veldig bekymret.

– For alle som seiler i disse områdene er dette en helt ny situasjon, som gjør at man må forholde seg til risiko på en annen måte enn før. Det er lenge siden vi har sett denne type angrep på sivil skipsfart, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.

Les også

Utenriksministeren advarer mot eskalering av Iran-krisen

Han sammenligner situasjonen med hvordan rederiene har forberedt seg når de seiler inn i piratfarvann.

– Der har vi lang erfaring med å iverksette tiltak på forhånd, for å klargjøre skip og mannskap.

– Enorme volumer

Hormuzstredet er en flaskehals for global oljefrakt til havs. I 2018 passerte 21 millioner fat olje gjennom stredet hver dag, tilsvarende 21 prosent av verdens forbruk, ifølge det amerikanske energidepartementet.

– Hva kan konsekvensene bli hvis det kommer flere angrep?

– Det er vanskelig å spekulere i det. Men hvis konsekvensen skulle være at man ikke kan gå gjennom stredet så har det enorme konsekvenser. Det er enorme volumer som går inn og ut, sier Kristoffersen.

Les også

Dramatiske nødanrop: Slik ble mannskapet på «Front Altair» reddet

– Har dere vurdert å la være å seile i området?

– Vi må vurdere det hele tiden, så definitivt ja. Vi har foreløpig ikke kommet til konklusjonen at det ikke er trygt. Men det er en kontinuerlig vurdering.

Ifølge Solberg er det mange år siden rederiene har stått overfor en lignende trussel.

– Dette er et veldig uvanlig mønster. I et globalt sikkerhetsperspektiv har skipsfarten forholdt seg til pirater, ulike terrorgrupper som kidnapper mannskap eller stjeler last.

– Men at sivile skip blir utsatt for angrep med skarp ammunisjon, som har til hensikt å sette skip i brann eller senke det – det er ikke noe skipsfarten har forholdt seg til som en konkret sikkerhetstrussel på veldig mange år, sier han.

Les også

Brannen på Frontline-skipet er slukket

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Hydro-anlegg avhengig av at Hormuzstredet er åpent

  2. – Vil fortsette å overvåke situasjonen nøye

  3. 45 norskkontrollerte skip i konfliktområdet: Rederiforbundet er dypt bekymret for utviklingen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Derfor kan Frontline-angrepet være gull verdt for norsk shipping

  6. – Dramatisk og krevende