Hyre henter 50 millioner fra Møller Mobility Group for å ta bedriftsmarkedet

Hyre lanserer abonnement for bedriftsbiltjeneste, og vil gi selskaper rabatt hvis vanlige forbrukere får kjøre bilen i helgene. 

UTFORDRER: Daglig leder Nils Petter Nordbø (t.h) i Hyre og markedssjef Jon Harald Ryste Rønning er fremdeles en liten spiller i det norske bilmarkedet, men tror unge mennesker under 35 år, som ikke er interessert i å eie bil, vil føre til stor vekst de neste årene.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

Hyre er en av bildelingsplattformene som lar deg leie bil i ditt eget nabolag, helt digitalt.

Selskapet nyter godt av dyrere og flere bomringer, og at byparkering i Oslo kommune blir stadig vanskeligere.

– Vi er konstant utsolgt, så vi trenger å få flere biler ut i markedet, sier gründer og daglig leder Nils Petter Nordbø.

Hyre har med Møller Mobility Group i ryggen, plassert ut biler i hele Oslo siden oppstarten i 2017, og skal i løpet av sommeren komme opp i 5–600 kjøretøy på plattformen.

Nå foretar Møller-konsernet en ny emisjon og spytter inn nye 50 millioner kroner i bildelingsplattformen, og eier dermed 77,5 prosent av selskapet. Gründerne og ansatte eier resten.

Årsaken er at Hyre tar sikte på det selskapet tror er et attraktivt bedriftsmarked.

Les også

Bilkollektivet spår blodbad blant bildelingsselskapene

Bedriftsmarkedet

– Helt siden vi startet i 2017 har bedrifter etterspurt et slikt produkt, sier Nordbø.

Gjennom Hyres app kan man etter å ha logget på med BankID, og registrering av fører- og bankkort velger mellom hundrevis av biler i Oslo som kan leies på times- eller dagsbasis.

Det er denne løsningen som selskapet også tror bedrifter vil ønske å bruke.

– Våre undersøkelser viser at en gjennomsnittlig bedrift i Norge har dårlig oversikt over totalkostnadene knyttet til bil. Det brukes også mye intern tid til å administrasjon som man gjerne glemmer når man ser på regnestykket, sier Nordbø som tidligere arbeidet for konsulentbyrået McKinsey.

– Vi ønsker å tilby en totalpakke, hvor man slipper å kjøre på service og dekkskifte, og du kan bruke den som du vil i arbeidstiden, forklarer markedssjef i Hyre, Jon Harald Ryste Rønning.

Også alt av papirarbeid knyttet til administrasjon av bedriftsbiler skal også foregå i appen.

Møller anslår at biladministrasjonsmarkedet består av en flåte på 85.000 biler, og det er denne kaken Hyre vil spise av.

At bil går fra noe man eier til en tjeneste, er bølgen Hyre og en rekke andre selskaper seiler på. Siden 2009 har antallet registrerte leasingavtaler økt hvert år, bortsett fra i 2015, viser tall fra Finansieringsselskapenes Forening.

Rabatt for helgekjøring

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik satser de tradisjonelle gigantene på at du ikke vil kjøpe bil i fremtiden

Abonnementet Hyre skal tilby avhenger av biltype, men for eksempel en Volkswagen E-Golf vil koste 8.500 i måneden inkludert alle tjenester, men om du lar privatpersoner bruke bilen i helgene og til dels på kveld, får du 2.500 i rabatt på månedsprisen.

– Det er to veldig komplementære bruksmønstre og vi får utnyttet bilene mye mer, noe som gjør tjenesten rimeligere å drive, men som også mer miljøvennlig, sier Nordbø.

Bilene skal i første omgang leveres av Møller Mobility Group, men Hyre har ikke noe eksklusiv avtale med eieren, og kan hente biler fra hvilke som helst forhandler.

– Så dette er også en måte for Møller å selge mange biler inn i bedriftsmarkedet?

Ane Furu er direktør for mobilitetsløsninger i Møller Mobility Group, og har tidligere jobbet med bedriftsutvikling i Bertel O. Steen også.

Foto: Sindre Hopland

– Absolutt, men Hyre er en spydspiss inn i vår mobilitetssatsing, og derfor er teknologien og plattformen de bygger vel så viktig, sier Ane Furu, direktør for nye mobilitetstjenester i Møller Mobility Group.

Møller-gruppen er en av de tradisjonelle bilimportørene som har satset bredt innen det som kalles mobilitet, med investeringer i bysykkelselskapet Urban Infrastructure Partner og opprettelsen av inkubatoren MobilityLab sammen med Startuplab.

Passert 10.000 kunder

Et av de store målene er at også bedriftens ansatte skal oppdage Hyre til personlig bruk.

– De ansatte i seg selv er et spennende privatmarked for oss, spesielt de under 35 år, sier Nordbø.

Plattformen har nå 10.000 brukere, hvor gjennomsnittet bruker tjenesten fem ganger i året.

En nøkkel for Hyre i bedriftssatsingen vil være offentlige kunder, og tror dette også kan åpne opp for å lansere i flere byer enn Oslo.

– Vi tror jo at å vinne et offentlig anbud kan være en god mulighet til å starte opp i en ny by, sier Nordbø.

Hyre sier selskapet vil gå med tap i 2018, uten å ville si hva resultatet lander på, og legger til at selskapet også planlegger å investere, og dermed gå med tap, et par år frem i tid.

Det er også majoritetseier Møller Mobility Group komfortable med.

– Vi må ha litt is i magen før dette lønner seg. På selve flåten kan man få til lønnsomhet på kortere sikt, men det finnes utrolig mange muligheter her, og markedet endrer seg veldig fort, så det er samtidig viktig at man investerer for å utnytte det langsiktige potensialet, sier Furu.

Les også

Oppdaget tre ukjente jetfly

Les også

Volvo reduserer toppfarten på alle nye biler til 180 km/t

Les også

Tidenes største tilbakekalling for Subaru: 8.900 biler i Norge rammes

Her kan du lese mer om