Wolt tredoblet omsetningen – fremdeles langt bak Foodora
Wolt økte omsetningen med rundt 350 prosent i fjor.
– Vi startet i Trondheim i mars 2018. Det var vår første by i Norge, og i 2019 utvidet vi til Stavanger, Tromsø og Oslo. Det er hovedforklaringen på veksten, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder av Wolt i Norge.
Selskapet kan skilte med en økning i omsetningen på rundt 350 prosent, fra 4,46 millioner i 2018 til 15,24 millioner kroner i fjor. Også på bunnlinjen ble det vekst, fra 163.600 kroner til 580.800 kroner.
Men sammenlignet med giganten Foodora, som i fjor dro inn 145,7 millioner kroner, ligger Wolt fortsatt et stykke bak.
Utfordreren har imidlertid ingen planer om å stagnere veksten.
– Hvordan har coronakrisen påvirket dere?
– Vi er i vekstfasen, og under coronakrisen har vi hatt stor, organisk vekst, svarer hun.
Javed Iqbal må stenge dørene. Det kan bli et problem for Foodora
Wolt-sjefen om konkurransen med Foodora: – Monopol er sjeldent bra
Vil vokse videre
Det har blitt populært å få middagen levert på døren. Wolt, som opprinnelig kommer fra Finland, driver i 23 forskjellige land.
– Av de 23 landene vi befinner oss i, har Norge den høyeste ordreverdien per kunde. Det er et godt utgangspunkt, og vi ønsker å styrke posisjonen i byene vi befinner oss i nå. Samtidig vurderer vi å etablere oss i andre byer, opplyser hun.
Stenersen forklarer at måten Wolt har bygget opp virksomheten på, også gjør det mulig for selskapet å etablere seg i mindre byer.
I tillegg skal Wolt starte opp med levering av dagligvarer, i første omgang i samarbeid med dagligvarebutikken Winther på Aker Brygge i Oslo.
Etter hvert er planene å se utover mat- og dagligvaremarkedet også.
– Jeg kan ikke si så mye mer om det nå, men vi håper å kunne lansere noe innenfor retail ganske snart, forteller hun.