Wolt tredoblet omsetningen – fremdeles langt bak Foodora

Wolt økte omsetningen med rundt 350 prosent i fjor.

Wolt har tredoblet veksten fra 2018 til 2019

AMIR COHEN / X02077
  • Mads Yksnøy
  • Karoline Johannessen Litland
Publisert: Publisert:

– Vi startet i Trondheim i mars 2018. Det var vår første by i Norge, og i 2019 utvidet vi til Stavanger, Tromsø og Oslo. Det er hovedforklaringen på veksten, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder av Wolt i Norge.

Selskapet kan skilte med en økning i omsetningen på rundt 350 prosent, fra 4,46 millioner i 2018 til 15,24 millioner kroner i fjor. Også på bunnlinjen ble det vekst, fra 163.600 kroner til 580.800 kroner.

Men sammenlignet med giganten Foodora, som i fjor dro inn 145,7 millioner kroner, ligger Wolt fortsatt et stykke bak.

Utfordreren har imidlertid ingen planer om å stagnere veksten.

– Hvordan har coronakrisen påvirket dere?

– Vi er i vekstfasen, og under coronakrisen har vi hatt stor, organisk vekst, svarer hun.

Les på E24+

Javed Iqbal må stenge dørene. Det kan bli et problem for Foodora

Les også

Wolt-sjefen om konkurransen med Foodora: – Monopol er sjeldent bra

Vil vokse videre

Det har blitt populært å få middagen levert på døren. Wolt, som opprinnelig kommer fra Finland, driver i 23 forskjellige land.

– Av de 23 landene vi befinner oss i, har Norge den høyeste ordreverdien per kunde. Det er et godt utgangspunkt, og vi ønsker å styrke posisjonen i byene vi befinner oss i nå. Samtidig vurderer vi å etablere oss i andre byer, opplyser hun.

Elisabeth Stenersen, daglig leder av Wolt i Norge.

Wolt

Stenersen forklarer at måten Wolt har bygget opp virksomheten på, også gjør det mulig for selskapet å etablere seg i mindre byer.

I tillegg skal Wolt starte opp med levering av dagligvarer, i første omgang i samarbeid med dagligvarebutikken Winther på Aker Brygge i Oslo.

Etter hvert er planene å se utover mat- og dagligvaremarkedet også.

– Jeg kan ikke si så mye mer om det nå, men vi håper å kunne lansere noe innenfor retail ganske snart, forteller hun.

Les også

Corona-hjemlevering: – Nå har vi et samfunnsansvar

Les også

Wolt-sjefen om konkurransen med Foodora: – Monopol er sjeldent bra

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Wolt
  2. Foodora

Flere artikler

  1. Wolt mener Foodoras eksklusive avtaler ødelegger konkurransen

  2. Dr. Dropin med tredobling av omsetningen – men dobler også underskuddet

  3. Foodora tapte mer enn 50 millioner i fjor

  4. Annonsørinnhold

  5. Tibber runder 100.000 strømkunder – og tjener for første gang penger

  6. Coronakrisen ga salgsstopp for Otovo: Lanserer leasing av solceller