Postnord ilegges 400.000 kroner i bot for SMS-spam

PostNord beordres til å betale gebyr på 400.000 kroner etter å ha sendt ut SMS-reklame til nesten 900.000 personer uten samtykke.

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

  • NTB
Publisert:

Forbrukertilsynet fattet først vedtak i mai om at postselskapet måtte betale 600.000 kroner. PostNord klaget inn vedtaket til Markedsrådet, men fikk altså ikke medhold.

Selv om gebyret ble nedjustert, er gebyret det største overtredelsesgebyret som er blitt ilagt i Norge for denne typen brudd.

I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855.174 forbrukere, uten å ha innhentet samtykke. I SMS-ene omtalte selskapet «gode tilbud», «rabatter og fordeler» og informasjon om egne tjenester.

Tilsynet mottok totalt 18 klager på disse SMS-ene.

I flere av klagene kom det fram at den eneste kontakten forbrukerne hadde hatt med PostNord, var som pakkeleverandør ved handel i nettbutikker.

– Markedsrådet er enig med Forbrukertilsynet i at disse meldingene var markedsføring. Og å sende ut markedsføring på SMS uten samtykke fra mottakerne er som kjent ulovlig, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.

– Vi tar vedtaket til etterretning og registrerer at gebyret er redusert med 200 000 kroner etter at vi klagde saken inn for Markedsrådet, sier kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i en kommentar til NTB.

Her kan du lese mer om

  1. Postnord
  2. Forbrukertilsynet
  3. Markedsføring
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Power får «sovende» millionbot for villedende priser

  2. Selskaper får gebyrer for villedende corona-markedsføring

  3. Forbrukertilsynet om Sats' coronagrep: Må innhente aksept eller tilbakebetale

  4. Annonsørinnhold

  5. Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

  6. Stordalen får refs for reklame på Instagram