Rederiforbundet mener det haster med avtale: Hard brexit vil skade skipsfarten

– Det blir nok litt kaos de første dagene, så vi er forberedt på å omdirigere laksen til andre markeder, sier Norwell-sjef Ingrid Kassen.

Bildet er fra havnen i Rotterdam, der de også forbereder seg på brexit.

ROBIN UTRECHT / ANP
Publisert:

Mens brexit-thrilleren ruller videre for fullt denne uken, er det fortsatt usikkert om britene får i stand en avtale eller utsettelse før fristen ved utgangen av måneden. Det eneste som er sikkert, er at det haster.

– Vi har nå hatt en uavklart situasjon over lang tid. Det skaper i seg selv en usikkerhet som er uheldig. Tross syv måneders utsettelse er vi tilbake akkurat der vi var i mars. Ingen vet hva utfallet vil bli kun to uker før Storbritannia er forventet å forlate EU, sier Harald Solberg, leder for Rederiforbundet til E24.

Han understreker at det er helt avgjørende å få på plass en avtale mellom Storbritannia og EU.

– For en næring som er avhengig av forutsigbarhet, vil en hard brexit (uten avtale) være skadelig for våre interesser, sier han videre.

Harald Solberg, leder for Rederiforbundet

Kilian Munch, Rederiforbundet

Frykter køer og forsinkelser

For skipsfarten er det særlig tollkapasiteten i havnene som bekymrer.

– I det korte bildet frykter vi køer og forsinkelser i havner, med praktiske utfordringer for laste- og losseoperasjoner for våre medlemmer, sier Solberg.

Han mener det kan skape utfordringer for varehandelen både til og fra Storbritannia. I tillegg er det fare for at varestrømmen ikke bare stopper opp i britiske havner, men også i EU-havner hvor samhandelen med Storbritannia er stor.

Storbritannia er en av Norges største handelspartnere og et av de viktigste markedene for norsk skipsfart. På årsbasis har norske skip rundt 10.000 anløp til Storbritannia, ifølge Rederiforbundet.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Her er noen av de store aksjevinnerne hvis brexitavtalen kommer

Ferske varer kan ikke vente

For eksporten av fersk laks kan slike forsinkelser få store konsekvenser. For å unngå at fisken råtner i tollkøer, er ett alternativ å omdirigere lassene med fisk.

Det bekrefter Ingrid Kassen, daglig leder for lakseeksportøren Norwell.

– Det er ferske varer, så de kan ikke stå og vente. Vi regner med å omdirigere biler hvis det skulle bli en hard brexit, sier hun til E24.

Hun regner med å kunne håndtere en slik snuoperasjon greit, selv om det vil koste.

– Det blir en kostnad for oss, og lakseprisene vil nok falle akkurat der og da, men vi er vant til å håndtere uforutsette hendelser, og kan raskt snu oss til andre markeder, sier hun.

– Vi venter litt kaos de første dagene, men så ordner det seg nok.

Les også

IMF kutter igjen: Spår svakeste vekst siden finanskrisen

Ingrid Kassen, daglig leder for Norwell.

Norwell

Lakseprisene har falt mer enn ventet i høst, til det laveste nivået på fire år. Selv om analytikerne nå tror bunnen er nådd, utelukker de ikke at det kan bli et nytt prisfall ved hard brexit.

–Jeg venter at en potensiell hard brexit vil påvirke lakseprisene negativt de første ukene, sa Danske Banks Knut-Ivar Bakken til E24 forrige uke, og viste da til at lakseoppdretterne midlertidig ville bli tvunget til å finne andre markeder.

Selv om det er inngått avtaler for vareeksporten til Storbritannia, er det usikkert hvordan den britiske tollen vil fungere den første tiden. Fiskeriminister Harald T. Nesvik har tidligere uttrykt bekymring for grensekapasiteten ved en hard brexit.

– I det lange løp blir det svært viktig at de tette forbindelsene vi i dag har med Storbritannia videreføres gjennom en ny handelsavtale, og at vi gjennom denne avtalen sikres minst like god markedsadgang som det vi har i dag, sier Solberg.

Les også

Norge forbereder seg på Brexit: Frykter kø og kaos

Les også

Laveste laksepris på 4 år: – Bunnen er nådd