Helsedirektoratet mener Maxgodis' snus-lokking er ulovlig

Den populære svenske nettbutikken Maxgodis brukte trafikken fra nettsiden sin til å selge snus i søsterselskapets norske nettbutikk. Nå oppretter Helsedirektoratet sak.

SNUS OG GODIS: Daglig leder i Maxgodis, og nå Maxsnus, Morten Hansson, sier de har fått en svært god start på snussalget i Norge. Han tror snussalget alene vil stå for rundt 30 prosent av omsetningen allerede neste år.

SNUS OG GODIS: Daglig leder i Maxgodis, og nå Maxsnus, Morten Hansson, sier de har fått en svært god start på snussalget i Norge. Han tror snussalget alene vil stå for rundt 30 prosent av omsetningen allerede neste år.

Foto: Dan P. Neegaard
Publisert:,

Godteri på nett har blitt god business for mange, og det samme har snus.

Det svenske selskapet Net Trading Group som står bak Maxgodis.no og Maxsnus.no solgte i fjor godteri på nett for 89 millioner kroner.

Snusvirksomheten ble startet i sommer, og har hatt kjempesalg takket være den høye trafikken selskapet har på godterisiden sin, og ser for seg å selge for minst 30 millioner i år.

Markedsføring av tobakk er ulovlig i Norge, men selskapet mente at så lenge de annonserer snusen gjennom en svensk nettside, hvor markedsføring av snus er lovlig, ville man være innenfor regelverket.

– Dette er vår unike inngang inn i det hurtig voksende snusmarkedet, sa daglig leder Morten Hansson til E24 i forrige uke.

Nå mener Helsedirektoratet at måten selskapet markedsfører snusen ikke er forenelig med norsk lov.

– Det hjelper ikke med svensk domene, dersom den tilsiktede eller inntrådte virkningen er overfor nordmenn, skriver avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, Jakob Linhave, til E24.

Det var P4 som først omtalte Helsedirektoratets reaksjon på NTGs metoder.

Les også

Vil lokke 100.000 godterikunder til å kjøpe snus

Oppretter sak

Helsedirektoratet mener altså at det ikke er noen tvil om at nordmenn er den primære målgruppen for annonsen på den svenske nettsiden.

– Formuleringer som «Norges billigste snus», skrevet på norsk, med link til norsk domene og aktør med norsk lager indikerer at norske forbrukere er målgruppen, sier Linhave.

Domenet Maxsnus er registrert på det norske selskapet Net Trading Norway AS.

Avdelingsdirektøren sier også at det ikke er tillatt å ha tobakksprodukter avbildet på norske salgssider for tobakk, noe Maxsnus i dag har.

– Helsedirektoratet vil opprette sak og tilskrive aktøren angående disse forholdene. Det gjelder også andre aktører dersom vi blir kjent med lignende forhold, sier Linhave.

Aktuelle sanksjoner innebærer retting av markedsføringen og en potensiell tvangsmulkt, opplyser direktoratet.

Også stortingsrepresentant og helsepolitisk talsperson i Senterpartiet, Kjersti Toppe, reagerte på markedsføringen Maxgodis gjør av den nye snusvirksomheten sin, da E24 snakket med henne før helgen.

– Dette er kjempeproblematisk, og slår ben på tobakksstrategien vi har i Norge, om at man ønsker at færre tar i bruk snus og røyk, sa Toppe til E24.

I tråd med at netthandelen øker, har det blitt mange aktører for snus internett de siste årene, som alle ønsker en bit av det lukrative snusmarkedet.

REKLAMERER FOR SNUS: Annonsen oppe i høyre hjørne er den Helsedirektoratet reagerer på, og mener er ulovlig. Selskapet selv, mener de er innenfor loven.

Skjermdump: Maxgodis.no

Mener man er innenfor loven

Da E24 kontaktet daglig leder NTG, Morten Hansson, hadde han fått beskjed av Helsedirektoratet at de mener markedsføringen av snus på deres svenske sider er ulovlig.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor er norske matvarepriser høye

Det er Hansson uenig i, og han mener å ha loven på sin side.

– Vi har gjort en ordentlig jobb i forkant av dette, og føler vi er på innsiden av alle regler, sier han og forklarer at de vil undersøke saken videre.

Selskapet har i etterkant av beskjed fra Helsedirektoratet fjernet bemerkelsen «Norges billigste snus».

Hansson mener at Helsedirektoratet burde fokusere på konkurrentene som han mener markedsfører sin snus via Google, noe som er ulovlig.

Når det gjelder bilder av snusen på nettsidene, referer også Hansson til konkurrenter som har prøvd dette juridisk, og fått beholde bildene.

Også Virke har vært på ballen når det kommer til snussalg på nett, og reagerer kraftig på at nettaktørene for lov til å selge snus til norske forbrukere i strid med reglene.

– Vi har over tid vært bekymret for at enkelte digitale aktører som tilbyr tobakk og snus opererer tydelig i strid med tobakkskadelovens tydelige bestemmelser. Det er gledelig at Helsedirektoratet nå slår tydelig ned på markedsføringsaktivitet som er i strid med regelverket, sier leder i Virke handel, Harald Andersen.

Les også

Snusgiganten Swedish Match solgte for over en milliard i Norge i fjor

Les også

Tobakksgigant vil slutte å selge sigaretter

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold