Norsk pizzakjede åpner i Kina

For et drøyt halvår siden ble Pizzabakeren kontaktet av en kinesisk restauranteier. Nå har Sandnes-kjeden åpnet sin første restaurant i Kina.

SEREMONI: Onsdag ble snoren klippet for Pizzabakeren i Qingdao i Kina.

Foto: Pizzabakeren
  • Steinar Rostad Breivik
Publisert:,

Onsdag var den offisielle åpningen med snorklipping og ballonger. Kjeden hadde også fått på plass en klovn til å ta imot pizzasultne kinesere i storbyen Qingdao.

– Det er kveld her, men vi holder fortsatt på. Det har vært ganske mye liv og røre, sier Jan Henrik Jelsa, daglig leder i Pizzabakeren, til E24.

– Det er litt spesielt. Vi så ikke for oss at dette var neste steg, legger han til.

Det var Stavanger Aftenblad som først meldte om at Pizzabakeren hadde åpnet restaurant i Kina.

Så på ulike konsepter

Pizzabakeren er en kjede hjemmehørende i Sandnes, som har vokst raskt de siste årene. De har nå over 100 utsalgssteder i Norge, og noen få i Sverige.

Nå har de altså fått seg filial i Asia i tillegg..

(saken fortsetter under bildet.)

FULL RULLE: Det var mange som ville ha pizza på åpningsdagen.

Foto: Pizzabakeren

Men for bare et år siden var det ingen som tenkte tanken om å åpne i Kina.

– Det var litt tilfeldig. Vi ble kontaktet for rundt åtte måneder siden av en kineser som har drevet restaurant i Qingdao sammen med nordmenn. De hadde sett på konsepter fra ulike verdensdeler, og der dukket vi opp, sier Jelsa.

– De kom på besøk og likte det de opplevde hos oss. I sommer fikk vi beskjed om at de hadde leid et lokale. Da var det bare å kjøre på, sier han.

Fått rettigheter

Les også

Pizzabakeren vil åpne ny butikk hver niende dag i år

Pizzabakeren i Kina drives som en franchise der de som driver restauranten er de som har gjort investeringene.

Det blir både takeaway som i Norge, og mulighet til å spise på restauranten.

– Vi tror det er et godt marked for oss her. Det sies å være voksende andel av befolkningen som er opptatt av vestlig mat, sier Jelsa.

– Nå får vi noen rettigheter innenfor denne provinsen. Vi håper at de får til dette, men må gi den en sjanse til å fungere og gjøre de tilpasningene som trengs på det kinesiske markedet.

Peppes floppet

Pizzabakeren er imidlertid ikke første norske pizzakjede som forsøker å få fotfeste i Kina.

Peppes Pizza gjorde et forsøk i 2005. Det endte med tap på 25 millioner kroner.

– Vi undervurderte kompleksiteten i Kina. Det å bygge opp et nytt varemerke i Kina er nok mulig, men det krever så mye mer enn det vi hadde forstått, uttalte Sten Magnus, konsernsjef i morsselskapet Umoe Catering, til Dagens Næringsliv den gang.

Les også

Kina åpner døren på gløtt for norsk laks

Les også

Noma-gründer satser stort i New York

Les også

– Det er lukrative gjester

Her kan du lese mer om

  1. Restaurant
  2. Kina

Flere artikler

  1. Satser i Danmark - igjen

  2. Pizzabakeren er blitt milliardbutikk

  3. Betalt innhold

    Slik vil gigantene vinne den norske pizzakrigen

  4. Annonsørinnhold

  5. – Forskjell på Beitostølen og Tjuvholmen

  6. Peppes kuttet prisene og økte overskuddet, men håper man unngår priskrig på pizza