Frp er kritisk til «flyskam»: – Å fly vil bli noe av det reneste vi kan gjøre

Frp mener det er helt galt hvis det å fly skal bli oppfattet som skamfullt. – Husk på at Norge er en del av verden, sier samferdselspolitisk talsperson Morten Stordalen.

GREIT Å FLY: Svenskene skammer seg i økende grad for klimaavtrykket de står for ved å fly, men slik trenger man ikke tenke, mener Frp.

Foto: Avinor / Stortinget
Publisert:

I Sverige er det stadig flere som velger miljøvennlig transport for å slippe «flyskam». Nesten hver fjerde svenske har valgt bort flyreiser det siste året på grunn av klimahensyn, og på svenske flyplasser har det vært nedgang i passasjerantallet syv måneder på rad, ifølge Bloomberg.

Enn så lenge er det lite flyskam å spore i Norge og det bør det heller ikke bli, mener Frp.

– Vi er annerledes enn Sverige, ingen skal føle skam for å fly i Norge. Her fungerer kortbanenettet som en del av kollektivtilbudet i vårt langstrakte land, sier Frps samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen.

– Man kan jo forbedre buss- og jernbanenettet?

– Det er nok en utopi. I tillegg vet vi at det testes ut elfly på kortbanenettet og jeg tror ikke det er mange år før det er på plass. Da blir det å fly noe av det reneste vi kan gjøre.

Les også

«Flyskam» sprer seg i Sverige – SAS vil ha fossilfrie fly innen 2045

Vil heller gi Norwegian en klapp på skulderen

– Det er vel ikke en negativ ting at folk føler at de burde leve mer klimavennlig?

– Folk må få velge selv, men det er uheldig om man skal definere det å fly som noe skamfullt. Det er mange som trenger å bruke fly i arbeidshverdagen, for eksempel. Jeg synes folk fremdeles skal få lov til å fly med god samvittighet.

– Det er da langt ifra alle flyginger som er korte, i fremtiden kanskje elektriske, i arbeids ærend.

– Nei, men ta Norwegian som eksempel. Det er svært få flyselskaper som har så drivstoffgjerrige fly som dem. Jeg synes de skal få en klapp på skulderen for å sørge for at de forurenser mindre enn det gamle fly gjør.

– De forurenser jo fremdeles en god del.

– Husk på at Norge er en del av verden. Det er veldig mange som har en arbeidsplass i et annet land. For dem er det ikke levedyktig å bruke buss og tog og vi vil jo at de skal kunne komme seg hjem til familien på kvelden.

– Er du bekymret for at begrepet flyskam skal bli definerende for debatten, slik «monstermaster» ble i sin tid?

– Nei, jeg er ikke det. Som sagt vil vi med tiden få elektriske fly på kortbanenettet. Da blir det den reneste transportmetoden vi kan benytte.

– Selskapene bør føle skam

Også det mer klimaoffensive samarbeidspartiet Venstre mener at flypassasjerer skal slippe å føle skam.

– Passasjerene har sjelden et alternativ i Norge. Hurtigere togstrekninger er noe i Venstre prioriterer, sier partiets samferdselspolitiske talsperson Jon Gunnes, og berømmer samtidig Avinor for å fremme elektriske fly på «en briljant måte».

– Flyselskapene bør derimot føle skam! De er bakoverlent og sier at de er klar med elektriske fly i 2045. Det er altfor sent, en ambisjon om 2030 bør være oppnåelig.

– Elektriske flymotorer testes nå av Rolls-Royce i Trondheim og batterikapasitet og vekt spås løst innen kort tid. For øvrig bør flyene til Widerøe skiftes ut snarest og i hvert fall innen 2025. Det er verstingene av alle fly i dag når det kommer til utslipp, sier Gunnes.

Les også

Senterledere spår rekordpåske for harryhandelen

Manglende bevissthet

Foreløpig synes ikke nordmenns reisevaner å være preget av de samme samvittighetskvaler som våre naboer i øst. Snarere forventer Avinor at de ferske tallene som i neste måned viser trafikken i april, og da påskeferien, vil innebære ny passasjerrekord.

– Det ventes rekordmange reisende på Norges hovedflyplass denne påsken, skrev Avinor i en melding før påsken.

De påpeker at den sene påsken i år får mange til å velge storbyferie eller solfylte kystbyer som påskedestinasjon.

Ifølge Jon Bjartnes i WWF Norge er det manglende bevissthet om hvor mye flyturene har å si for klimaavtrykket som gjør at begrepet «flyskam» foreløpig ikke har hatt samme betydning i Norge som i Sverige.

– Men vi tror oppmerksomheten vil vokse, etter hvert som flere oppdager hvor stor betydning det vil ha for klimaet å kutte ned på antall flyturer, sier han.

Samfunnsøkonom Haakon Riekeles i Civita mener selv at det er selskapene, og ikke enkeltpersoner, som sitter med det største ansvaret – og er dermed skeptisk til en voksende skamfølelse.

– Hvis noen fortjener å føle flyskam, så er det flybransjen selv, skriver han i et innlegg.