140 meter lang superyacht eid av ukjent Midtøsten-milliardær til kai i Kristiansand

Det splitter nye luksusskipet «Scheherazade» tok jomfruturen til Kristiansand etter å ha ligget til kai i Tyskland frem til mandag. Personene om bord må bli på yachten, sier havnedirektøren.

Yachten er nybygd og skal mandag ha blitt levert fra verftet Lürssen, utenfor Bremen i Tyskland.

Foto: Oda Herlofsen
  • Eivind Bøe
  • Anders Fjellberg (Stavanger Aftenblad)
Publisert:,

Superyachten som heter «Scheherazade» forlot Bremen i Tyskland mandag og ankom havnen i Kristiansand tirsdag, viser informasjon fra Marinetraffic.

Yachten lå til kai en stund, før den ankret opp i byfjorden, der den ligger onsdag kveld.

Den 140 meter lange yachten er blant verdens største og har blant annet to helipads, det vil si plattformer der helikoptre kan ta av og lande.

Skipet er imidlertid ikke like stort som Kjell Inge Røkkes 183 meter lange Rev Ocean.

Eieren er en ukjent Midtøsten-basert milliardær, skriver bransjenettstedet Superyachtfan.

Nordmannen Espen Øino har designet yachten, får E24 bekreftet.

Skipet er registrert i skatteparadiset Cayman Islands.

Yachten er nybygd og skal ha blitt levert fra det tyske verftet Lürssen mandag.

Arbeidet med skipet har gått under kodenavnet «Project Lightning» og det har vært lite offentlig informasjon om det. Det er ukjent hvor mye yachten koster.

Kristiansand har også tidligere fått besøk av gigantskip, noe som har blitt forklart med at redere kan få refundert moms i Tyskland ved å stemple diverse dokumenter utenfor EU, og dermed spare store summer.

Superyachten «Scheherazade» ligger nå ankret opp der den svarte pilen peker i byfjorden i Kristiansand.

Skjermbilde fra Marinetraffic.com
Les også

Krever gransking av oljedødsfall: – Dette er ikke Norge verdig

Havnesjefen: – Restriksjonene overholdes

Havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand bekrefter at skipet ankom tirsdag og opplyser at det sannsynligvis blir liggende i tre dager til, altså til lørdag.

– Hvordan passer dette inn med dagens reiserestriksjoner?

– Restriksjonene overholdes. De som er om bord må bli værende på yachten, sier Aglen og viser til at yachten nylig har ligget til kai ved Bremen, altså en utenlandsk havn.

Aglen sier at han ikke vet noe mer om aktiviteten på yachten.

Han viser til at havnen i hovedsak bare håndterer mottaksplikten, som betyr at havnens hovedoppgave er å motta skip som stanser ved havnen og tilby skipene havnens tjenester.

Les også

Subaru fikk 766.306 i kontantstøtte selv om omsetningen økte med 19,5 mill.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor satser Tyskland på hydrogenbølgen

Lovlig?

Når det gjelder innreisekarantene så vil personene måtte oppholde seg i karantene i 10 døgn, opplyser Helse- og omsorgsdepartementet.

– Karantenen vil kunne gjennomføres på båten. Det innebærer at dersom personene forlater båten, så må de unngå nærkontakt med andre personer. Det er med andre ord ikke forbud mot å forlate båten etter vårt regelverk, men de må da unngå nærkontakt med andre personer, skriver kommunikasjonsrådgiver Trude Bakke i Helse- og omsorgsdepartementet i en e-post til E24.

E24 har spurt Agder politidistrikt om personene på yachten har lovlig adgang til Norge, med tanke på innreiserestriksjonene.

«Avsnitt for grensekontroll gjennomførte innreisekontroll av mannskap som mønstret av yachten. Skipet ble innmeldt i SSN (Safe Seanet) på vanlig måte og kontrollert i henhold til gjeldende regelverk», svarer Agder politidistrikt i en e-post.

Tolletaten viser til politiet, mens Justisdepartementet ikke vil uttale seg om enkeltsaker.

Her kan du lese mer om

  1. Skipsfart
  2. Kristiansand

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    «Kvelningsdød» på skip i Norge: Karibisk øy har brukt fire år på granskning

  2. Betalt innhold

    Undersøker dødsulykke på utenlandsk skip

  3. Betalt innhold

    Dødsulykken Norge ikke kan etterforske

  4. Annonsørinnhold

  5. Regjeringen presenterer nye reiseråd – åpner opp for at flere får reise til Norge

  6. Krever gransking av oljedødsfall: – Dette er ikke Norge verdig