Det grønne skiftet

Reagerte på Elkjøp-reklame: Nå lanserer de kampanje mot grønnvasking

Næringslivets klimanettverk og miljøforkjempere er bekymret for at bedrifter pynter på sannheten om hvor bærekraftige de er. Det har fått dem til å lage nye kjøreregler for næringslivet.

MOT GRØNNVASKING: Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, Ida Pernille Hatlebrekke i Looping og Bjørn Kjærand Haugland i Skift er blant initiativtagerne bak en ny «grønnvaskingsplakat».

Mariam Butt / NTB scanpix, privat, Skift
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:,

– Grønnvasking er at man fremstiller seg som mer miljøvennlig enn man er, og det innebærer enkelte typer villedende markedsføring, sier Ida Pernille Hatlebrekke, bærekraftsansvarlig i Looping, til E24.

Hun er en av initiativtagerne til «Grønnvaskingsplakaten» Skift, Miljøstiftelsen Zero, WWF og Framtiden i våre hender står bak.

Næringslivets klimanettverk Skift inkluderer medlemmer som Posten, Coca-Cola, DNV GL og Storebrand. Jens Ulltveit-Moe og Umoe er også med på laget.

Arbeidet med plakaten begynte etter at Hatlebrekke, med fire andre, gikk hardt ut mot det de mente var grønnvasking hos Elkjøp i en kronikk hos Finansavisen.

Elektronikkjeden lanserte kampanjen «Green Weekend» i et nyhetsbrev til sine kunder, uten at det hadde noe med miljø og bærekraft å gjøre - noe Elkjøp siden har vedgått.

«Klønete kommunikasjon»

– Vi trakk frem Elkjøp fordi det var et ganske stygt eksempel på grønnvasking og i sterk kontrast til det de selv skriver om bærekraft på sine nettsider, sier Hatlebrekke.

Elkjøp skrev selv i nyhetsbrevet om kampanjen at den grønne helgen ikke hadde noe å gjøre med miljøinitiativet «grønn fredag».

– Det viser at de selv var bevisst på muligheten for forvirring, og man må spørre seg om de bevisst spilte på bærekraft, sier Hatlebrekke.

Elkjøp sier til E24 at de beklager overfor kundene det de kaller «klønete kommunikasjon».

– Vi kunne enkelt ha endret navnet på kampanjen for å være krystallklare, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Kristian Willanger i Elkjøp i en e-post til E24.

– Det var aldri vår intensjon å villede noen til å tro at dette handlet om miljø og bærekraft.

Les hele svaret fra Elkjøp nederst i saken.

Les også

Klimanettverk etterlyser marsjordre fra regjeringen

FAKSIMILE: Slik presenterte Elkjøp «grønn weekend».

Vær varsom-plakat for næringslivet

Etter oppfordring fra Hatlebrekke og resten av kronikkforfatterne satte Skift, i samarbeid med miljøorganisasjoner, i gang arbeidslivet med å lage ti råd mot grønnvasking for bedrifter.

– Slik som pressen har Vær varsom-plakaten kan bedrifter med denne plakaten få en Vær varsom-holdning til hvordan man bruker ord som bærekraft, miljø og natur. Det skaper en bevisstgjøring hos næringslivet og forbrukerne, sier administrerende direktør Bjørn Kjærand Haugland i Skift.

Plakaten er likevel bare ment som bevisstgjøring og råd til bedriftene. Det er Forbrukertilsynet som følger opp saker om villedende markedsføring, som dekker noen former for grønnvasking.

Tilsynet har bidratt med innspill til plakaten, og forbrukerne blir på nettsiden til grønnvaskingsplakaten oppfordres til å melde inn saker til Forbruker-tilsynet.

– Målet er ikke å få flere klager, men å få frem at det er grenser for hva man kan si om bærekraft i markedsføring. Det er mange i næringslivet som ikke er klar over at det er noe mer enn et etisk spørsmål, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet.

Vanskelig for forbrukerne

Problemet med grønnvasking ligger ikke bare hos Elkjøp. Slik type markedsføring gjør det vanskelig for forbrukerne å vite hvilke bedrifter som faktisk bidrar til bærekraft, og hvilke som bare markedsfører det, mener leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise.

– Vi ser at stadig flere forbrukere ønsker å ta gode miljøvalg, og dersom mange nok gjør det gir det en miljøgevinst. Men den forsvinner hvis folk bruker penger på produkter som ikke er grønne, sier Bakken Riise.

Også Haugland i Skift er enig i at forbrukerne sliter med å finne ut hvilke valg som faktisk er miljøvennlige.

– Det er delvis på grunn av kreativ markedsføring rundt bærekraft.

Les også

Skulle kåre Norges mest bærekraftige bedrift: – Det er jo ingen

Forvirrende gråsoner

Lovverket dekker de groveste tilfellene av villedende markedsføring, men målet med plakaten er å sette nye standarder for bedrifter – som også går på det som ikke dekkes av loven. Bakken Riise trekker frem at mange i næringslivet opplever det som forvirrende å vite hva som er innenfor loven.

– Det er en gråsone mellom grønnvasking og det å pynte litt på fremstillingen av seg selv, som ikke er helt enkel. Det er veldig viktig at selskaper blir oppmerksomme på dette og tar et aktivt valg om ikke å villede forbrukerne, sier Bakken Riise.

Øverli i Forbrukertilsynet bekrefter at mange bedrifter ikke er klar over hva som rammes av loven. Derfor jobber tilsynsorganet med å gi veiledning til næringslivet.

– En slik kampanje kan gjøre at folk ser at det er grenser i loven for hva man kan gjøre, sier Øverli.

Må diskuteres blant lederne

Haugland i Skift mener bedriftene også må ta mer av grønnvaskingsdiskusjonen diskusjonen internt.

– Ledergrupper må diskutere grønnvasking og gå inn i sin egen virksomhet for å få en god dialog og endring. Spørsmålet er om vi snakker oss grønn eller gjør en reell forskjell i vår forretningsmodell, sier Haugland.

Næringslivsorganisasjonens medlemmer er «klimaledere i næringslivet», som organisasjonen selv skriver på sine nettsider. Haugland forteller at medlemmene har vært positive til plakaten og å få mer kunnskap om grønnvasking.

– Bedrifter som lykkes fremover er bedrifter som har høy grad av tillit og at folk har tillit til at det de sier stemmer. En bedrifts omdømme kan få seg en smekk hvis de går på kant av lover og regler når det gjelder markedsføring, sier Haugland.

Les på E24+

Fem «ukjente» norske grønne selskaper du bør vite om

Beklager overfor kundene

Elkjøp har fått lese påstandene i denne artikkelen og sier følgende på e-post:

«I etterpåklokskapens lys, ser vi at bruken av fargen grønn kunne misforstås. Vi kunne enkelt ha endret navnet på kampanjen for å være krystallklare. Det var aldri vår intensjon å villede noen til å tro at dette handlet om miljø og bærekraft, derav hadde vi også med en forklarende tekst. Summen her blir til klønete kommunikasjon, som er beklagelig ovenfor våre kunder, men «Green Weekend» var kun ment å spille på en vårlig merkedag i handelen, som har etablert seg i Norden de siste årene, og sånn sett finnes det tydeligere eksempler på grønnvasking enn akkurat denne kampanjen.»

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Framtiden i våre hender
  3. Grønnvasking
  4. Bærekraft
  5. Elkjøp
  6. Gründere
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ap vil ha fritidsbåtene over på strøm

  2. IEA frykter utslippsrekyl: Ber om 9.560 milliarder i året for grønn omstart

  3. Bærekraft til besvær – også i havrommet

  4. Annonsørinnhold

  5. Kronikk: Coronakrisen kan føre til grønn omstilling

  6. Equinor langt nede på listen: Disse oljeselskapene er best på klima