Forbrukerrådet bekymret over duopol-tendenser i dagligvaremarkedet

– Det må utredes virkemidler som kan sikre større mangfold og geografisk avstand mellom butikkene, sier fagsjef Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

VEGG I VEGG: På Lillehammer konkurrerer Kiwi og Rema med butikker i nærheten av hverandre, noen steder vegg i vegg.

Foto: Geir Røed
Publisert:

Forbrukerrådet ser med bekymring på tendenser til duopol i dagligvaremarkedet i norske byer.

I småbyen Lillehammer er det syv Kiwi-butikker og snart syv Rema-butikker, når Rema straks overtar nok et butikklokale etter at Coop Prix ufrivillig har lagt ned.

Les også

Her stenger Coop – kundene kan (nesten) bare handle på Rema og Kiwi

I OL-byen er det knapt andre dagligvarebutikker. Coop har bare igjen én Mega-butikk. Årsaken er en knallhard kamp om butikklokaler gjennom mange år, hvor spesielt Coop har vært taperen.

– Dette bekrefter at vi må se på også eiendomsmarkedet og tilgangen til lokaler. Beliggenhet er det viktigste kriteriet for kundenes valg av dagligvarebutikk. Verdien av en ideell butikk-beliggenhet er helt avgjørende for en kjedes utvikling, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel i Forbrukerrådet.

Vil ha geografisk avstand

– Hva bør gjøres?

– Vi har bedt myndighetene om at det utredes virkemidler som kan sikre større mangfold i butikkstruktur og geografisk avstand mellom butikker i samme kjede for å begrense lokal dominans og redusert lokal konkurranse.

I Lillehammer er konkurransen mellom de to kjedene Kiwi og Rema så hard at de flere steder har etablert butikker kloss inntil hverandre, eller i nærheten av hverandre.

– Hva synes Forbrukerrådet om at det i praksis er et duopol i dagligvarehandelen i en by som Lillehammer?

– Det er svært uheldig for konkurransedynamikken i dagligvaresektoren.

Les også

Rema 1000 fryser viktige forhandlinger med leverandører

FAGDIREKTØR: Gunstein Instefjord.

Foto: John Trygve Tollefsen, Forbrukerrådet

– Nesten umulig

Instefjord understreker at selv om nærbutikken er viktig, er det begrenset hvor mange butikker vi trenger i gåavstand.

– Vi har en høy butikktetthet i byer og tettsteder i Norge. Men mange butikker med liten omsetning gir et begrenset og dårligere utvalg. Samtidig er mange butikker også et symptom på skjevheter i konkurransesituasjonen, sier fagdirektøren.

Han etterlyser innsats fra lokale myndigheter.

– Dagens konkurranse i dagligvaremarkedet gjør det nesten umulig for nye aktører i et lokalt marked å skaffe seg tilgang til relevante butikklokaler.

– Ikke mulig med nyetableringer

Lillehammer-ordfører Ingunn Trosholmen (Ap) vil ikke regulere hvilke butikker som etableres hvor.

– Jeg er enig med Forbrukerrådet om at enkelte kjeder har en relativt stor andel av dagligvarehandelen i Norge. Men hvilke butikker som er og blir etablert styrer ikke kommunen.

Les også

– Norgesgruppen får nesten alltid bedre betingelser

ORDFØRER: Ingunn Trosholmen.

Foto: Arbeiderpartiet

Administrerende direktør Olav Rønningen i Coop Innlandet har uttalt til E24 at de presses ut av lokalene sine, og at de ikke vil bruke medlemmenes penger på å by på butikklokaler.

 Han mener også det offentlige svikter.

– På Lillehammer setter kommunen begrensninger. Politikerne trekker ut så mange kvadratmeter med handel fra reguleringsplanen at det ikke lar seg gjøre med nyetablering.

Men det avviser Lillehammer-ordføreren.

– Det er gjort noen begrensninger av kommunen. Men i den gjeldende kommuneplanen er det kvadratmeter som er relevant for en Coop Obs. Dagligvarekjedene har et ubenyttet areal, sier Trosholmen.