Dagligvarekrigen

Forbrukerrådet bekymret over duopol-tendenser i dagligvaremarkedet

– Det må utredes virkemidler som kan sikre større mangfold og geografisk avstand mellom butikkene, sier fagsjef Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

VEGG I VEGG: På Lillehammer konkurrerer Kiwi og Rema med butikker i nærheten av hverandre, noen steder vegg i vegg.

Foto: Geir Røed
  • Geir Røed
Publisert:

Forbrukerrådet ser med bekymring på tendenser til duopol i dagligvaremarkedet i norske byer.

I småbyen Lillehammer er det syv Kiwi-butikker og snart syv Rema-butikker, når Rema straks overtar nok et butikklokale etter at Coop Prix ufrivillig har lagt ned.

Les også

Her stenger Coop – kundene kan (nesten) bare handle på Rema og Kiwi

I OL-byen er det knapt andre dagligvarebutikker. Coop har bare igjen én Mega-butikk. Årsaken er en knallhard kamp om butikklokaler gjennom mange år, hvor spesielt Coop har vært taperen.

– Dette bekrefter at vi må se på også eiendomsmarkedet og tilgangen til lokaler. Beliggenhet er det viktigste kriteriet for kundenes valg av dagligvarebutikk. Verdien av en ideell butikk-beliggenhet er helt avgjørende for en kjedes utvikling, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel i Forbrukerrådet.

Vil ha geografisk avstand

– Hva bør gjøres?

– Vi har bedt myndighetene om at det utredes virkemidler som kan sikre større mangfold i butikkstruktur og geografisk avstand mellom butikker i samme kjede for å begrense lokal dominans og redusert lokal konkurranse.

I Lillehammer er konkurransen mellom de to kjedene Kiwi og Rema så hard at de flere steder har etablert butikker kloss inntil hverandre, eller i nærheten av hverandre.

– Hva synes Forbrukerrådet om at det i praksis er et duopol i dagligvarehandelen i en by som Lillehammer?

– Det er svært uheldig for konkurransedynamikken i dagligvaresektoren.

Les også

Rema 1000 fryser viktige forhandlinger med leverandører

FAGDIREKTØR: Gunstein Instefjord.

Foto: John Trygve Tollefsen, Forbrukerrådet

– Nesten umulig

Instefjord understreker at selv om nærbutikken er viktig, er det begrenset hvor mange butikker vi trenger i gåavstand.

– Vi har en høy butikktetthet i byer og tettsteder i Norge. Men mange butikker med liten omsetning gir et begrenset og dårligere utvalg. Samtidig er mange butikker også et symptom på skjevheter i konkurransesituasjonen, sier fagdirektøren.

Han etterlyser innsats fra lokale myndigheter.

– Dagens konkurranse i dagligvaremarkedet gjør det nesten umulig for nye aktører i et lokalt marked å skaffe seg tilgang til relevante butikklokaler.

– Ikke mulig med nyetableringer

Lillehammer-ordfører Ingunn Trosholmen (Ap) vil ikke regulere hvilke butikker som etableres hvor.

– Jeg er enig med Forbrukerrådet om at enkelte kjeder har en relativt stor andel av dagligvarehandelen i Norge. Men hvilke butikker som er og blir etablert styrer ikke kommunen.

Les også

– Norgesgruppen får nesten alltid bedre betingelser

ORDFØRER: Ingunn Trosholmen.

Foto: Arbeiderpartiet

Administrerende direktør Olav Rønningen i Coop Innlandet har uttalt til E24 at de presses ut av lokalene sine, og at de ikke vil bruke medlemmenes penger på å by på butikklokaler.

 Han mener også det offentlige svikter.

– På Lillehammer setter kommunen begrensninger. Politikerne trekker ut så mange kvadratmeter med handel fra reguleringsplanen at det ikke lar seg gjøre med nyetablering.

Men det avviser Lillehammer-ordføreren.

– Det er gjort noen begrensninger av kommunen. Men i den gjeldende kommuneplanen er det kvadratmeter som er relevant for en Coop Obs. Dagligvarekjedene har et ubenyttet areal, sier Trosholmen.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Forbrukerrådet
  3. Lillehammer
  4. Kiwi
  5. Coop
  6. Rema 1000
  7. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Her stenger Coop – kundene kan (nesten) bare handle på Rema og Kiwi

  2. Varehandelsekspert: – Vi går inn i 2020 med stor usikkerhet

  3. Coop frykter at de vil miste butikklokaler til Norgesgruppen

  4. Annonsørinnhold

  5. Rema og Coop reagerer sterkt på prisforskjeller

  6. Høyres Peter Frølich om prisforskjeller på dagligvarer: – Går ikke an å bortforklare