Kampen om luften

Widerøe kutter bakkemannskap i Stavanger og Haugesund

Illustrasjonsbilde fra Widerøes verkstedhangar i Bodø.

Stian Lysberg Solum
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Widerøe Ground Handling, bakketjenestene til det norske flyselskapet, skal kutte produksjonen.

Antall stillinger skal også kuttes på flyplassene i Stavanger og Haugesund, melder Stavanger Aftenblad.

Direktør for kommunikasjons og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, opplyser til E24 at Widerøe Ground Handling totalt har om lag 20 ansatte i Haugesund og 120 i Stavanger.

Det nøyaktige antallet stillinger som skal kuttes er ikke klart, men Widerøe jobber for å unngå at folk blir sagt opp. Man ønsker heller å løse det gjennom at de som går av med pensjon ikke erstattes eller at ansatte flyttes over til andre arbeidsoppgaver.

– Vi håper å få til frivillige ordninger og naturlig avgang i Haugesund, men i Stavanger er det nok en større jobb. I Stavanger er vi i dialog med de ansatte om hvordan vi skal gå frem, sier Brandvoll.

– Ansatte i denne bransjen er vant til å forholde seg til at arbeidslivet ikke er statisk og at man må tilpasse seg til kundens behov, sier leder Torild Mjelstad i fagforeningen Junit, til Stavanger Aftenblad og fortsetter:

– Det er nok individuelt hvordan dette oppleves, men det er ikke en god situasjon for ansatte som nå opplever usikkerhet – nettopp fordi situasjonen er uavklart. Fagforeningen vil følge opp våre medlemmer og bidra til at deres rettigheter blir ivaretatt, sier Mjelstad videre og forteller at det er planlagt nye møter.

Widerøe skal kutte i bakkemannskap på Sola og Haugesund Lufthavn

Mindre fly – mindre etterspørsel

– Er det pågående prosesser på andre baser?

– Nei, men dynamikken i bransjen er sånn at det går opp og ned. Den største innsatsfaktoren på bakken er personalet, så når vi ser at vi har mer bemanning enn det salget av bakketjenester tilsier så må vi håndtere det, sier Brandvoll.

Widerøe merker at SAS har satt inn flere mindre innleide jetfly av typen Bombardier CRJ900 og tatt ut enkelte av deres større Boeing 737-fly på de aktuelle flyplassene.

– Når SAS nå flyr med mindre fly på en del innenriksruter så får vi mindre å håndtere på bakken. Det må vi ta konsekvensen av og vi må justere vår kapasitet ned for å få disse to stasjonene lønnsomme, sier Brandvoll.

Da Widerøe overtok bakketjenestene på Haugesund var det bare SAS som fløy dit, men nå betjener Widerøe både SAS, seg selv og Logan Air.

Widerøe inngikk høsten 2015 en avtale med SAS om å overta deres norske linjestasjoner som et ledd i en større omorganisering SAS gjorde av bakketjenestene sine. SAS valgte til slutt å beholde bakketjenestene på Oslo Lufthavn, Kastrup og Arlanda selv.

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Widerøe
  5. Haugesund
  6. Stavanger
  7. Bemanning
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Usikkert hvordan flytilbudet blir i sommer: – Vi tror og håper at mange vil ut å fly

  2. Widerøe kutter 4.000 avganger

  3. Widerøe kutter halvparten av avgangene: 1.000 ansatte blir permittert

  4. Annonsørinnhold

  5. Widerøe kutter ytterligere 1.500 avganger frem til 31. mai

  6. Norwegian-tillitsvalgt: Forventer historisk redningspakke om Gardermoen stenges