Næringslivet betalte millioner for å få Michelin til Trondheim

43 bedrifter sto bak finansieringen av årets Michelin-utdeling i Trondheim. Blant dem er flere Reitan-selskaper.

FEIRING: Etterfesten ble holdt på Britannia hotell i Trondheim sentrum.

Ole Martin Wold, NTB scanpix
Publisert:

Mandag fikk hele fem norske restauranter stjerner da Michelin-utdelingen gikk av stabelen i Trondheim.

Dette var første gang den prestisjefylte prisutdelingen ble holdt i Norge, og med det fulgte mye nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. Utdelingen lokket også til seg en rekke gjester fra hele verden.

Michelin Guide Nordic Countries 2020 ble arrangert i samarbeid med reiselivsselskapet Visit Trondheim, som har fått æren for å få prisutdelingen til byen.

– Ut i fra det som er planlagt, vil arrangementet koste rundt 3,5 millioner. Det er et betydelig beløp for en liten organisasjon som oss, sier kongress- og arrangementssjef Jens Storli i selskapet.

Les også

Michelin-restaurant i Trondheim får bot fra Arbeidstilsynet

Reitan-selskap spyttet inn

Ifølge Visit Trondheim har 43 ulike næringslivsaktører bidratt med over tre millioner kroner, og står dermed for det aller meste av finansieringen av arrangementet.

To Reitan-selskap er blant dem som har gitt mest.

– Rema har gått inn med rundt 200.000 kroner, og E. C. Dahl har bidratt på samme nivå, sier Storli.

Etter mandagens utdeling har nå tre Trondheims-restauranter Michelin-stjerne, etter at Speilsalen på Odd Reitans Britannia hotell fikk sin første. Det var også her etterfesten ble holdt etter utdelingen.

Les også

Nye Michelin-millioner for Bent Stiansen i 2018

Kan bli dyrere

Radisson Hotels, som er den største eieren i Visit Trondheim, bekrefter til E24 at også de er en av partnerne bak Michelin-lanseringen.

Storli vil ikke si hvilken av de 43 aktørene som har bidratt med det høyeste beløpet. Han opplyser at også Visit Trondheim har betalt deler av kostnadene.

– Jeg har ikke full oversikt over hvor mye Visit Trondheim har gått inn med nå, men det er i all hovedsak de private næringslivsaktørene som har finansiert dette, sier Storli.

Han understreker samtidig at arrangementet fremdeles er i gang, og at kostnadene dermed kan bli høyere. Blant annet er flere av de tilreisende pressefolkene fremdeles til stede i byen.

– Svært god investering

Visit Trondheim opplyser at en del av pengene har gått til Michelin Nordic for å dekke prosjektkostnadene.

– I tillegg har vi lesekostnader og teknisk produksjon i Olavshallen, og kostnader i forbindelse med pressebesøk og markedsarbeid, sier Storli.

Rundt 130 pressefolk fra hele verden har tatt turen til Trondheim for å få med seg utdelingen. Disse er en av grunnene til at Storli betegner det hele som «en svært god investering» for Visit Trondheim, som jobber med å sette byen på kartet.

– Omtalen har åpenbart en stor verdi, uten at dette kan tallfestes, sier han.

– Jeg tror dette er en svært god investering. Trolig den beste jeg noen gang har gjort. 

Ingen offentlige midler

Storli beskriver arrangementet som et spleiselag, som ikke hadde vært mulig å realisere uten bidrag fra de private næringslivsaktørene.

Ifølge Bård Eidet, daglig leder i det kommunale selskapet Trondheimsregionen, har ingen offentlige midler gått til å betale for utdelingen.

– Dette er et initiativ fra Visit Trondheim, de ante en mulighet og begynte å jobbe med det. Kommunen har vært en ivrig medspiller, men det har ikke gått noen offentlige midler inn i arrangementet, sier Eidet.

Han legger til at kommunen har bidratt til andre arrangementer under festuken i byen, «Trondheim Vinterfest».