Dette er Årets skip
Årets skip 2016 er ifølge juryen så unikt at det ikke ble nødvendig å vurdere andre kandidater i en finale.
I årets Ship of the Year-kåring kom det inn én nominasjon som er så spesiell at juryen ikke har vurdert andre kandidater.
Dermed gikk MV Vision of The Fjords av med seieren i konkurranse med seg selv. Skipet er bygget av Brødrene Aa for fjordcruise-selskapet The Fjords.
– Juryen har ikke akseptert noen andre kandidater i år. Vinnerskipet er på alle måter nyskapende, sier redaktør i Skipsrevyen og jurymedlem Asle Strønen til E24.
Han er full av lovord om alt fra skipets design og visuelle uttrykk, til teknologien som ligger under dekk.
«Dette årets Ship of the Year er innovativt, med dieselkraft for lange avstander og elektrisk kraft for stille og forurensningsfri sightseeing i de UNESCO-beskyttede norske fjordene. Fartøyets design, en katamaran med skrog av karbonfiber og moderne passasjerfasiliteter bidrar til følelsen av at dette er noe totalt nytt», skriver juryen i sin begrunnelse.
Foruten Strønen besto juryen av Sturla Henriksen, leder i Rederiforbundet, og Lars Gørvell-Dahll, sjef for Maritim bransje i Norsk Industri.
Fem finalister i fjor
Det er det nordiske skipstidsskriftet Skipsrevyen som står bak kåringen av Årets Skip. Tidsskriftets lesere oppfordres hvert år til å sende inn sine nominasjoner. Hovedkriteriene som vektlegges er graden av innovasjon og at skipet leveres fra et norsk skipsverft.
I fjor var det fem kandidater som knivet om seieren, og til slutt var det «Skandi Africa» som gikk av med seieren. Skipet ble bygget av Vard for Dof Subsea.
Dette ble årets skip
I år er selve kunngjøringen og offentliggjøringen av prisen flyttet ut av landet til Den norske paviljongen på den store sjøfartsmessen SMM som går av stabelen i Hamburg i disse dager.
Og i år ble altså juryen så målbundet av en kandidat, at det ikke kunne bli noe annet utfall enn at turistfartøyet med hybridteknologi måtte vinne.
Seasight
Skipsmodellen heter Seasight og er bygget av Brødrene Aa. Siden 18. juli har skipet fraktet turister til sightseeing inn i Nærøyfjorden drevet relativt støyfritt frem av en batteripakke på 600 kWh i en fart på 8 knop, skriver Teknisk Ukeblad.
På transportetappene går katamaranen i karbonfiber i en maksfart på 19,5 knop, drevet frem av dieselmotoren fra Mancraft.
Batteripakken er bygget av norske ZEM, mens hybridsystemet er utviklet av ABB.
Her kan du lese mer om Vision of The Fjords/Seasights design.