Snart kan du kjøpe Nugatti i India
Snart kan indiske kunder smøre nanbrødet sitt med Nugatti. Pålegget, som produseres på Tveita i Oslo, skal om noen måneder selges i indiske butikker.
Fra starten av desember vil det være mulig å kjøpe sjokoladepålegget Nugatti i India.
Da skal første last med det ferske eksportproduktet være på plass i butikkhyllene, etter å ha blitt fraktet med skip fra Norge.
Torsdag begynte produksjonen av den første leveransen etil det folkerike landet. Kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag i Orkla forteller at selskapet begynner eksporten etter at søsterselskapet MTR Foods tok kontakt med dem.
– De tok kontakt med oss og ønsket å se om det var mulig å finne produkter som kunne passe det indiske markedet, og var interesserte i Nugatti. Når vi er i samme konsern så gjør det ting ganske mye enklere, sier Brennskag til E24.
– I hvilke land selges Nugatti nå?
– Stort sett Norge foreløpig. Første batch til India produserer vi på torsdag på Tveita i Oslo. Planen er at det skal være i indiske butikker i tidlig desember.
Vil vinne sjoko-kundene med tuber
Brennskag forteller at det finnes en del konkurrenter på det indiske markedet. Samtidig mener han Nugattis tube-emballasje kan bli selskapets joker for å lykkes i landet.
– Vi vet en del om det siden MTR har lokalkunnskap der. Nutella er der og kjedene har egne merker. Men det som differensierer oss er at vi har en helt egen emballasjeløsning, med våre tuber. Det er en praktisk emballasje og en driver for forbrukerne som med dette får tilgang på både små og store tuber, sier Brennskag.
– Har dere vurdert å prøve å selge produktet i andre land også?
– Vi tar eksportsatsingen steg for steg. Vi ser på ulike merker vi har innenfor mat. Nugatti er et spennende produkt som differensierer seg fra konkurrentene ved ikke å ha palmeolje, som både har et mer helseriktig fett og er gunstig for miljøet, sier han.
Mener Tveita-produktet kan konkurrere på pris
Han mener det vil bli lønnsomt for selskapet å eksportere produktet til India.
– Vi ser en lønnsomhet i det. Det handler mye om at vi har funnet en relevant emballasje. Den kan konkurrere på pris og relevans i India. Den gir oss en akseptabel inntjening, sier han.
Han opplyser at Nugatti-partiet som skal til India vil ta to dager med normal produksjon å produsere.
– Når MTR trenger mer varer så skal det ikke stå på oss å produsere. Vi ønsker å få til dette. MTR tror markedet for sjokoladepålegg i India vil være på 500 millioner kroner i året i løpet av de nærmeste årene. Vi ønsker å ta del i den veksten, sier han.