Kampen om luften

Nå har Flyr bestemt hvilket fly de skal fly

Det nye flyselskapet planlegger første avgang i løpet av andre kvartal.

Illustrasjon: Unfold
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert: Publisert:

Flyr vil benytte seg av Boeing 737–800 når flyselskapet setter fart opp i luften. Det opplyser selskapet i en pressemelding.

– Det er en flytype vi i ledelsen har mye erfaring med, hvor det finnes simulatorkapasitet i Norge, samt crew og mekanikere med mye kompetanse og erfaring, sier Erik G. Braathen som har stått i spissen for det nye flyselskapet i en melding.

Les på E24+

Langt igjen før «Nye Norwegian-planen» kan landes

Nå arbeider selskapet med å fullfinansiere selskapet gjennom å hente 600 millioner i egenkapital. Selskapet har engasjert Arctic Securities og to andre investeringsbanker som tilretteleggere.

– Vi skal hente den kapitalen som trengs for å bygge en slank organisasjon, med de menneskene og den kompetansen som trengs, sier påtroppende administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i meldingen.

– Vi er i en situasjon der vi kan få tak i riktig fly til riktig pris, og der vi kan bygge våre systemer med ny, tilgjengelig teknologi. Vårt mål er å gi kundene en friksjonsfri, digital tjeneste, fra begynnelse til slutt, fortsetter hun.

I løpet av andre kvartal vil flyselskapet være på vingene. Den første fasen vil selskapet konsentrere seg om å betjene større norske byer, samt utvalgte reisemål i Europa. På sikt vil selskapet ha opptil 30 fly.

– Vi har hele tiden sagt at vi skal tilpasse antall fly i luften til den etterspørselen som finnes i markedet. Omstilling og fleksibilitet kommer til å være viktig i tiden fremover, selv om fremtiden ser lysere ut for flybransjen nå, enn for noen måneder siden, sier Wikstrøm Frislid.

Les også

Luftfartstilsynet: – Wizz Air må følge norsk arbeidsmiljølov

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Flyselskaper
  3. Luftfart
  4. Flyr
  5. Per G. Braathen
  6. Fly

Flere artikler