Netthandel i Norge

Makeup Mekka vil vokse utenlands etter rekordår

Til tross for hjemmekontor og avlyste festivaler har både nordmenn og svensker kjøpt sminke på nett i coronaåret. Nå vil Makeup Mekka satse i Danmark og Tyskland.

Berit Sjøvik på Makeup Mekkas nye kontorer.

Makeup Mekka
  • Maiken Svendsen
Publisert: Publisert:

Driftsresultatet til sminkemerket Makeup Mekka endte på 12,3 millioner kroner, viser tall fra selskapet. Merket selger «dekorativ sminke», altså sminkeprodukter som øyenskygger, foundations og concealere, i tillegg tilbyr de koster, hudpleieprodukter og smykker på nett.

Med et resultat før skatt på 11,9 millioner kroner ble det et nytt rekordår for selskapet. I fjor omsatte Makeup Mekka for 92 millioner, en økning på rundt 15 millioner kroner fra året i forveien. Og veksten har fortsatt. De siste tolv månedene har de passert 100 millioner kroner i inntekter, opplyser daglig leder Berit Sjøvik.

– Det er utrolig deilig å se. Det er en milepæl, sier sminkesjefen.

Hun legger ikke skjul på at de lurte på hvordan det skulle gå da Norge stengte ned i fjor. De som kunne ble sendt på hjemmekontor og sommerens festivaler ble etter hvert avlyst. Da ble behovet for blant annet fargerik sminke til Pride og glitter til festival-lookene borte for mange.

– For vår del syns jeg vi har klart oss overraskende bra, sier Sjøvik.

Les på E24+

Bråstans i taxfree-kosmetikk: – Det store volumet har gått på nett

Men, salget har gått i takt med smittekurvene, og Sjøvik trekker frem juli i fjor som en god måned.

– Vi ser at folk fortsatt trenger make-up, og de kommer til oss, og vi har en fin vekst, sier hun.

Gått «tråere» enn forventet

Når Sjøvik skal beskrive 2020 så gikk det litt «tråere» enn forventet i Norge, mens Sverige gikk bedre enn de hadde håpet på.

Les også

Solgte sminke, sjampo og hagemøbler for 1,3 mrd.

I juli i fjor lanserte selskapet nettbutikk til svenske kunder. Det jobbet de med fra tiden etter coronastenging av grensene mellom landene.

– Det har vært spesielt å jobbe med dette uten å sette en fot i Sverige, sier Sjøvik.

Planleggingen og lanseringen av nettbutikken ble gjort fra hjemmekontor i Norge, og et samarbeid med et management i Sverige. Opprinnelig konsentrerte nettbutikken seg om å bygge seg opp i Norge, men planene om Sverige-satsing ble giret opp etter at oppkjøpsfondet Equip kom inn på eiersiden, forklarer Sjøvik.

Lanseringsfesten i Stockholm fikk ingen av de ansatte fra Norge vært med på.

– Det var en skuffelse hos de ansatte, innrømmer Sjøvik.

Les også

Kosmetikkgigant satser på nok en Kardashian

Makeup Mekka har samarbeidet med influensere en rekke ganger. Her til lands har blant andre Alexandra Joner, Celina Karine og Agnes Lovise og Eveline Karlsen tidligere laget egne produkter med merket.

I tillegg finnes det flere sminkelooker fra andre skjønnhetsinfluensere på instagramprofilen til Makeupmekka.

– Ser fint på fremtiden

Sjøvik forteller at de også i Sverige har hatt influensersamarbeid i forbindelse med lanseringen.

– Vi har basert oss på samme modellen i Sverige som i Norge, sier Sjøvik.

Les på E24+

Linda Johansen var på nippet til å gi opp gründerdrømmen. Men nå renner millionene inn.

I Norge flyttet selskapet både lageret og kontorene i fjor. Alt skjedde mens coronapandemien har herjet, og alle medarbeiderne var på hjemmekontor.

– Ære være at vi har folk som stiller opp og bretter opp ermene, sier Sjøvik.

Ekspansjon og flytting har ført med seg det Sjøvik beskriver som engangskostnader. Til sammen har driftskostnadene økt fra omtrent 65 millioner i fjor til nesten 80 millioner i år.

– Alt i alt er vi veldig fornøyd med hva vi har prestert, sier hun.

Nå har Sjøvik store forventninger til en «reboundeffekt» etter coronaåret når ting åpnes igjen i Norge. I Sverige har de det siste året måttet gire opp målsettingene flere ganger, forteller hun.

– Vi ser fint på fremtiden, og når vi får lagt til et land eller to til, så begynner dette å bli ordentlig gøy, sier Sjøvik.

De neste planene for Makeup Mekka er en engelsk nettside og lansering i Danmark og Tyskland, avslører hun.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Sminke
  3. Nettbutikk
  4. Årsrapport

Flere artikler

  1. Bli Vakker-konsernet tredoblet resultatet i 2020

  2. Betalt innhold

    Bråstans i taxfree-kosmetikk: – Det store volumet har gått på nett

  3. Øya-eier kjøper strandfestivalen Palmesus

  4. Nedstenging ga kunstboom: – Folk trenger slike opplevelser

  5. Kan åpne for lønnsom havvind tidligere: Sør-Norge kan få svært dyr strøm