IKEA-sjefens fire bud for å lykkes

Lars-Johan Jarnheimer er styreleder i et av verdens mest suksessfulle firmaer. Nå deler han sine fire råd for hvordan man bør lede en bedrift.


<p><b>VERDENSUKSESS:</b> Ikea er Skandinavias mest kjente merkevare, bygd opp av ingenting av gründer Ingvar Kamprad. Onsdag besøkte styreleder Lars-Johan Jarnheimer Oslo for å være innleder på Virkes handelskonferanse.</p>

VERDENSUKSESS: Ikea er Skandinavias mest kjente merkevare, bygd opp av ingenting av gründer Ingvar Kamprad. Onsdag besøkte styreleder Lars-Johan Jarnheimer Oslo for å være innleder på Virkes handelskonferanse.

– Det finnes alltid gjøker som tror de vet hva kundene vil ha, sier mannen som ved årsskiftet ble Ikeas styreleder, da han i dag besøkte Oslo.

Til E24 sier Jarnheimer at Ikea har enkelte verdier som aldri kommer til å forsvinne, til tross for at selskapet vil måtte forandres i takt med tiden.

– Grunnverdiene i Ikea skal alltid være der, alltid leve videre: Vi skal være for folk flest, og selge produkter som så mange som mulig har råd til.

Jarnheimer besøkte Virkes handelskonferanse - og delte der sine råd til hva man må gjøre og ikke gjøre.

Fra scenen sa han at han tror noe av suksessen bak Ikea skyldes at kjeden hele tiden har vært tidlig ute med nye ideer.

– Det er mange ting som skiller Ikea fra andre kjeder. Vi kombinerte bra design og lav pris, og det var vi tidlig ute med, sier Jarnheimer til E24.

Hans fire råd: Dette må du gjøre

Jarnheimer lanserte fire enkle grunnregler for alle selskaper som vil lykkes i forretningsbransjen. Leveregler og påminnelser som gjør at du vil huske de viktige tingene:

* Kom til riktig tidspunkt

– Begynner møtet klokken ni, kommer man klokken ni, sier Jarnheimer.

* Ring tilbake

– Det finnes to kategorier mennesker: De som ringer tilbake, og de som ikke gjør det. Da jeg jobbet i Tele 2 gikk nesten alle klagene vi fikk ut på brutte løfter. At kundene hadde forventet at vi skulle ringe innen klokken fire, men ikke gjorde det.

* Ikke lyv

– Denne trenger neppe forklaring, sier Jarnheimer - som nok også har fått med seg den rullende Volskwagen-skandalen.

Det samme gjelder siste punkt, nemlig:

* Parker aldri på kundeparkering

– Kundene kommer nemlig først. Alltid.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>FIRE BUD:</b> Ikeas grunnverdier vil aldri forsvinne, sier Lars-Johan Jarnheimer. Onsdag besøkte han Virkes handelskonferanse i Oslo.</p>

FIRE BUD: Ikeas grunnverdier vil aldri forsvinne, sier Lars-Johan Jarnheimer. Onsdag besøkte han Virkes handelskonferanse i Oslo.

– Nærheten til kunden er uhyre viktig

Jarnheimer mener disse budene er nødvendige å overholde - til enhver tid.

 <p><b>IKEA-STYRELEDER:</b> Lars-Johan Jarnheimer.</p>

IKEA-STYRELEDER: Lars-Johan Jarnheimer.

– Om vi ikke kan holde disse løftene internt, kommer vi aldri til å lykkes med å holde disse løftene mot kundene våre.

Jarnheimer, som altså har vært toppsjef i blant annet Tele 2 tidligere, trakk paralleller mellom flere av lederjobbene han tidligere har hatt.

Jobbene har én ting til felles: selskapene har alltid vært nær kundene. Det som møter kunden er det viktigste, og det er det mange som glemmer. Nærheten til kunden er uhyre viktig, sier Jarnheimer.

I tillegg tror Jarnheimer at altfor mange ledere tror de vet hva kunden vil ha. Det er ofte ikke tilfellet.

– Det finnes alltid gjøker i organisasjoner som tror de vet hva kundene vil ha, men det er ikke alltid slik, sier han.

– Kontakt med kunden, både i form av kundeservice og hyppige besøk ute i varehusene, er noen av tingene som beskriver essensielle trekk ved Ikea.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå