– En fantastisk dag for Kirkenes

En finsk-norsk jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes, som kan frakte godstrafikk på vei til og fra Kina, er et langt steg nærmere virkelighet. – En fantastisk dag for Kirkenes, Nord-Norge, Norge og Finland, sier én av ildsjelene bak. 


<p><b>ARKTISK GODSTRAFIKK:</b> Julenissens tog, «The Arctic Express», krysser elven Kemijoki i den finske byen Rovaniemi. I fremtiden kan finsk eksport fraktes fra byen helt til Kina via den norske byen Kirkenes. </p>

ARKTISK GODSTRAFIKK: Julenissens tog, «The Arctic Express», krysser elven Kemijoki i den finske byen Rovaniemi. I fremtiden kan finsk eksport fraktes fra byen helt til Kina via den norske byen Kirkenes. 

– Den arktiske jernbanen er et viktig europeisk prosjekt som vil skape en tettere kobling mellom det nordlige, arktiske Europa og det kontinentale Europa, sier Finlands transport- og kommunikasjonsministeren, Anne Berner, på en pressekonferanse fredag.

– En arbeidsgruppe vil nå begynne å undersøke ruten til Kirkenes, sier Berner. 

Flere byer i Nord-Norge, inkludert Kirkenes og Tromsø, har kjempet om å bli endestoppet på den arktiske jernbanen, som skal kunne transportere asiatisk containertrafikk fra den arktiske kysten via Baltikum til hjertet av Europa – og frakte finske og norske råvarer motsatt vei.

Det har lenge vært knyttet stor spenning til en finsk rapport om jernbanestrekningen, som ble overlevert Berner 28. februar. 

Nå er konklusjonen klar: Finland går videre med strekningen Rovaniemi-Kirkenes etter en vurdering av kostnader, potensial og bidrag til forsyningssikkerhet. 

Rapporten har også vurdert korridoren Kemi-Tornio-Kiruna-Narvik, Kolari-Skibotn-Tromsø og Kemijärvi-Murmansk.

– Spretter champagne på kontoret i Kirkenes

– Det er så mange mennesker som har jobbet godt med dette prosjektet over lang tid, og alle fortjener sin takk, sier daglig leder Kenneth Stålsett i Sør-Varanger Utvikling til E24. 

– I dag spretter vi champagne på kontoret, men vi må nok la dette synke inn gjennom helgen og samle oss i neste uke. 

I januar presenterte Stålsett og kollegaene hans den ferske rapporten «En arktisk jernbanevisjon», hvor de hadde gjort konkrete regnestykker på fremtidig containertrafikk fra Nordøst-Asia til Nord-Europa via Kirkenes havn. 

– Jeg tror den rapporten har hatt mye å si. Den belyste det kinesiske og asiatiske potensialet, som ikke var belyst mye tidligere. Dette er en fantastisk dag for Kirkenes, Nord-Norge, Norge og Finland. Det er rett og slett veldig artig - nå er det bare å peise på, sier Stålsett.

–  Vi var jo kjempenervøse for at Tromsø skulle vinne, og visste ingenting sikkert. 

Finske myndigheter har anslått at kostnadene for infrastrukturprosjektet kan komme på inntil 2,9 milliarder euro (27,8 milliarder kroner). Det inkluderer 0,9 milliarder euro (8,6 milliarder kroner) på norsk side. 

Norge vil bidra i arbeidsgruppen 

Norge vil delta i en arbeidsgruppe om en mulig jernbaneforbindelse mellom Finland og Norge.

 <p><b>KORTERE:</b> Den nordlige sjørute (blå), som går langs norskekysten, gjør turen fra Asia til Nord-Europa betydelig kortere enn den sørlige sjørute via Suez-kanalen.</p>

KORTERE: Den nordlige sjørute (blå), som går langs norskekysten, gjør turen fra Asia til Nord-Europa betydelig kortere enn den sørlige sjørute via Suez-kanalen.

Det skriver Samferdselsdepartementet i en melding, etter at den finske regjeringen har mottatt en rapport fra landets trafikkverk om saken. 

– Finnene har foreslått å etablere en arbeidsgruppe som skal vurdere de neste stegene for utredning av en jernbaneforbindelse mellom Rovaniemi og Kirkenes, og vi ønsker å bidra i denne gruppen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029 åpner for en norsk-finsk jernbane til Kirkenes «dersom finske statlige myndigheter tar initiativ». Det gjorde Berner i mai i fjor, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen påla da Jernbaneverket å jobbe med saken sammen sine finske kollegaer. 

En jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes vil ha store konsekvenser for samisk kultur, reinbeiting og naturområder, og derfor må Sametinget konsulteres, sier samferdselsdepartementet.

Kobler seg på Kinas «arktiske silkevei» 

Den finske rapporten slår fast at en jernbane kan brukes til eksport og import via de isfrie dypvannshavnene i Arktis. Det vil i praksis si at Kirkenes kan bli et viktig knutepunkt på Kinas nye «arktiske silkevei»»

I januar offentliggjorde Kina sin første offisielle Arktis-strategi, og i den oppfordrer de selskaper til å bygge infrastruktur i Arktis. 

Kina, som har observatørstatus i Arktisk Råd, ønsker å åpne opp skipsrutene nord for Sibir mot Vesten, noe som kan spare inn nesten 20 dager av reisetiden, sammenlignet med en rute gjennom Suez-kanalen, skriver China Daily.

Et av målene er «uhindret handel» med utspring i landets enorme containerhavner.

– Dette er også en stor dag for Kina, som nå får en helt ny inngangsbillett i Europa, sier Stålsett til E24. 

 <p><b>FINLAND HAR VALGT:</b> Finske myndigheter har utredet hvor jernbanen ut til norskekysten bør gå, og har nå landet på å gå videre med Kirkenes som endestopp. </p>

FINLAND HAR VALGT: Finske myndigheter har utredet hvor jernbanen ut til norskekysten bør gå, og har nå landet på å gå videre med Kirkenes som endestopp. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå