Jotun inngår storavtale med verdens største skipsbygger

Malingsprodusenten har signert en intensjonsavtale med koreanske Hyundai Heavy Industries til en årlig verdi av rundt 400 millioner kroner.


<p><b>HAR GRUNN TIL Å SMILE:</b> Jotuns styreleder Odd Gleditch (t.h.) tar selfie med Hyundai Heavy Industries-toppsjef Ka Sam-Hyun i forbindelse med avtalesigneringen i Norge onsdag.</p>

HAR GRUNN TIL Å SMILE: Jotuns styreleder Odd Gleditch (t.h.) tar selfie med Hyundai Heavy Industries-toppsjef Ka Sam-Hyun i forbindelse med avtalesigneringen i Norge onsdag.

Avtalen ble signert med brask og bram under den sørkoreanske presidentens statsbesøk i Norge onsdag.

Den innebærer at Jotun forsyner skipsverftet med sin nyutviklede skipsmaling, som ifølge det norske selskapet reduserer løsemiddelutslippene med inntil 90 prosent.

– Vi er selvsagt svært godt fornøyd med avtalen med verdens største skipsverft, men enda mer fornøyd med at vi gjennom vår innovasjon kan bidra til et bedre miljø, sier Jotun-konsernsjef Morten Fon i en kommentar.

Sandefjord-selskapet selger maling i bøtter og spann om dagen. I årets fire første måneder økte de omsetningen med ti prosent til 6,3 milliarder kroner mot fjoråret, viser den nyeste resultatrapporten.

– Attraktivt for rederne

Skipsmalingen som verdens største skipsbygger nå skal ta i bruk er en såkalt korrosjonsbeskyttende primer, som Jotun sier de har jobbet med å utvikle gjennom 13 år.

Selskapet opplyser at malingen reduserer løsemiddelutslippene til luften dramatisk, fra normale 250 gram per liter maling, til kun ni gram.

Denne reduksjonen medfører i sin tur at skiftsvertene også slipper å investere i dyre forbrenningsanlegg for løsemidlene, fremholder selskapet.

Erik Risberg, en av forskerne bak Jotun-skipsmalingen, sier den også forlenger skipenes levetid og reduserer vedlikeholdsbehovet.

– Derfor er dette også attraktivt for rederne, uttaler han.

Hyundai Heavy Industries har rundt 16.000 ansatte på verdensbasis og hadde en ordreinngang på 16 milliarder dollar i fjor.

Skjerper utslippskravene

Selskapets toppsjef, Ka Sam-Hyun, sier i en kommentar at Jotun-avtalen vil gjøre dem bedre rustet til å møte myndighetenes nye miljøkrav, som blant annet skjerper kavene til utslipp av løsemidler.

Jotun meldte i slutten av mai at overskuddet etter skatt ble mer enn doblet i årets fire første måneder. Bunnlinjen endte på 633 millioner kroner, mot 251 millioner i samme periode året før.

Markedsforholdene innen skipsbygging og offshore har lenge vært krevende, og Jotun-konsernsjefen sier en global oppgang har påvirket dem positivt så langt i år.

Selskapet forventer at salgsveksten fortsetter utover i 2019, i tråd med gode aktivitetsestimater for hele sektoren fremover.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå