En av tre handler julegaver på nett

Nordmenn mener spisse albuer og dårlig køkultur legger en demper på julehandelen. Kjøpesentrene gjør det de kan for å gjøre handle-opplevelsen bedre.


<p><b>SKARPE ALBUER:</b> Overfylte gater og butikker, frekke folk og dårlig køkultur er det vi synes ødelegger gleden ved julegavehandel mest, ifølge en ny undersøkelse.</p>

SKARPE ALBUER: Overfylte gater og butikker, frekke folk og dårlig køkultur er det vi synes ødelegger gleden ved julegavehandel mest, ifølge en ny undersøkelse.

En undersøkelse gjort av Kantar på oppdrag fra Paypal, viser at en tredjedel av befolkningen handler julegaver på nett.

Det er flere årsaker til at nettet foretrekkes i økt grad, blant annet økt fleksibilitet, at det går raskere og at man slipper lange køer, samt lete etter parkering.

Hver andre nordmann mener spisse albuer og lite pusterom er ødeleggende for handelen, og det prøver kjøpesentrene å gjøre noe med.

Hentepunkt

Et av årets nye tiltak for å lokke netthandlerne inn på kjøpesenteret er Sandvika Storsenters hentepunkt.

– Hentepunktet vårt integrerer netthandel i et fysisk miljø. Kunder kan velge Kundeservice Sandvika Storsenter som utleveringssted når de handler på nett. Deretter kan de komme til senteret, parkere gratis i tre timer, hente pakken og i tillegg prøve det de har kjøpt i prøverommet hos Kundeservice, sier senterdirektør Kathrine Ingerø.

Hentepunktet vil fortsette å være tilgjengelig også etter julehandelen.

Ingen av de andre store kjøpesentrene E24 var i kontakt med har bygget ut et dedikert hentepunkt, men både Kvadrat i Stavanger og Lagunen i Bergen sier det er interessant, og følger nøye med på dem som oppretter slike løsninger.

– Vi avventer litt og ser om det er vellykket, og er det noe folk bruker, så vil vi også ta det i bruk, sier senterleder ved Lagunen Tone Havnerås.

Leder for Kvadrat kjøpesenter, Bent-Olav Hansen sier de fokuserer på at butikkene selv har hentepunkt.

– Den fysiske handelen smelter jo sammen med netthandelen, og det er viktig for oss at butikkene tilbyr hentepunkt for netthandel i sine butikker, og så vurderer vi kontinuerlig om vi skal tilby et hentepunkt også sentralt.

Undersøkelsen fra Paypal viser også at 57 prosent av nordmenn planlegger å handle julegaver i utlandet.

 <p><b>HENTEPUNKT</b>: Kunder kan bestille varer på nett, og plukke dem opp på servicesenteret på Sandvika Storsenter.</p>

HENTEPUNKT: Kunder kan bestille varer på nett, og plukke dem opp på servicesenteret på Sandvika Storsenter.

Opplevelser og hvite duker

Gjennomgående er det at norske kjøpesentre har forstått at det ikke holder å proppe senteret fullt av butikker, og la det gjøre jobben alene – det må opplevelser til for å gjøre turen verdt det.

– For oss handler det om å gjøre kjøpesenteret til et sted du får alt du trenger, derfor legger vi inn blant annet treningssenter og Kino og mange flere spisesteder, sier Lagunen-leder Havnerås.

Og restauranter er også et nøkkelord for Kvadrat-senterlederen som mener det må finnes rikelig med steder hvor kundene kan finne ro midt i julehandelen.

– Kjøpesentre skal være en møteplass like mye som et sted man handler. Vi satser stort på restauranter, og prøver å speile kundene våre med mange ulike typer spisesteder, sier Hansen.

Han tror denne trenden vi utvikle seg over årene, og utelukker ikke at man får både hvite duker og treretters på kjøpesentrene i fremtiden.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå