Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent

Resultatet for kaffekjeden bærer imidlertid preg av veksten, viser selskapets nybryggede årsregnskap.


<p><b>ØKER</b>: Espresso House Norge, her ved kaffebaren i Bjørvika i Oslo, har utvidet med 13 nye avdelinger i 2017. Det gir utslag på årsregnskapet.</p>

ØKER: Espresso House Norge, her ved kaffebaren i Bjørvika i Oslo, har utvidet med 13 nye avdelinger i 2017. Det gir utslag på årsregnskapet.

Omsetningen for Espresso House Norge økte fra 172,5 millioner i 2016 til 238,0 millioner kroner i 2017, skriver kaffekjeden i sin årsberetning. Det er en økning på 38 prosent.

Økningen kommer etter åpningen av 13 nye avdelinger i fjor. Dermed bærer enkelte nøkkeltall fremdeles preg av tunge investeringer, skriver de videre.

Driftskostnadene har også økt, fra 161,6 millioner i 2016 til 227,5 millioner kroner i 2017.

«Økningen skyldes hovedsakelig flere kaffebarer, men også en utvidet administrasjon i Oslo i 2017», heter det i årsberetningen.

E24+: Selger kaffe for millioner av kroner i det utømmelige norske markedet

Flatt resultat

Driftsresultatet for 2017 endte dermed på 10,7 millioner kroner, mot 11,0 millioner i 2016.

2016 var imidlertid det første året den svenske kaffekjeden kunne vise til positiv bunnlinje i Norge, etter at de startet opp med tre kaffebarer i 2013.

Daglig leder Torodd Gøystdal for Espresso House Norge sier han er godt fornøyd med årsresultatet som helhet.

– Vi er kjempefornøyd. Det er en del investeringer og engangskostnader, men det viktigste tallet for oss er at EBITDA fra driften i avdelingene har doblet seg, sier Gøystdal, og viser til tall som ikke er å lese i regnskapet som leveres til Brønnøysundsregistrene.

Tapte 56 mill på tre år

Espresso House Norge tapte i alt 56,7 millioner kroner de tre første driftsårene, henholdsvis 4,2 millioner, 28,4 millioner og 24,1 millioner. Nå peker pilen oppover.

«Den norske virksomheten har fortsatt den gode utviklingen i 2017 (...) Markedet har vært positivt i 2017 og forventes å vokse også i 2018. At selskapet over fire år har fått fra 0 til 238 millioner kroner i omsetning, og med en vekst fra 2016 til 2017 på hele 38 prosent totalt, beviser at gjestene setter pris på vårt tilbud», skriver selskapet i årsberetningen.

Kjeden har per i dag 42 kaffebarer i Norge, blant annet i Trondheim, Bergen, Stavanger, Hamar, Fredrikstad og Larvik.

Fragmentert marked

Daglig leder Gøystdal opplyser at kaffekjeden har signert 12 kontrakter om nye avdelinger i 2018.

– 2018 har vært et kjempebra år så langt, med en vekst på nesten 40 prosent, sier han.

Fem av kaffebarene er allerede åpnet, i blant annet Larvik og Kongsberg.

– Vår nordligste kaffebar vil åpne i Steinkjer i november, med 300 kvadratmeter, det er veldig spennende.

Espresso House Norge har i hver årsrapport siden oppstarten i 2013 bemerket at det norske kaffemarkedet preges av en fragmentert struktur. Gøystdal er imidlertid usikker på om det er aktuelt med noen sammenslåinger.

– Sånn som det ser ut nå er det ikke noen aktører som er aktuelle for sammenslåing, tror jeg. Dette markedet har rundt regnet 80-85 prosent enkeltstående aktører, men naturen for kaffebarer er at det er mange som er enkeltstående, så jeg tror markedet kommer til å være ganske fragmentert i årene fremover også, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå