Quiz-yndling fortsatt i minus

Quiz-yndlingen Kahoot har ansatte flere og økte tapene i 2017 fra året før. Nå satser selskapet på å sikre seg betalende kunder.


<p><b>UNDERSKUDD:</b> Quiz-selskapet Kahoot har ennå ikke begynt å gå med overskudd, men håper på vekst i 2019.</p>

UNDERSKUDD: Quiz-selskapet Kahoot har ennå ikke begynt å gå med overskudd, men håper på vekst i 2019.

Det norske gründerselskapet Kahoot gikk på et nytt underskudd i fjor, viser selskapets ferske årsregnskap.

Det skyldes i stor grad økte lønnskostnader og sentralisering til Oslo.

Årsresultatet endte på minus 27,72 millioner kroner i fjor, sammenlignet med et underskudd på 16,46 millioner kroner året før. Det betyr at underskuddet ble 11,26 millioner kroner større i løpet av fjoråret.

Kahoot tilbyr en spillbasert læringsplattform, som ble lansert i september 2013.

Tjenestene deres hadde 70 millioner månedlige aktive brukere over hele verden per desember 2017, ifølge årsrapporten. Året før rapporterte selskapet om et brukertall på 50 millioner.

Selskapet satser på å nå 100 millioner månedlige brukere i løpet av 2018, ifølge DN.

I første kvartal 2018 omsatte Kahoot for 318.000 dollar, tilsvarende 2,6 millioner kroner. Kahoot forventer en omsetning på 575.000 dollar i andre kvartal, ifølge selskapets tall.

– Veksten peker mot at vi vil få positiv kontantstrøm i løpet av 2019, men ikke nødvendigvis for hele året, sier styreleder Eilert Hanoa til DN.

Nye ansatte 

– Vi har økt antall ansatte fra 2016 til 2017, skriver Kahoot-sjef Åsmund Furuseth i en e-post til E24. 

Lønnskostnadene i selskapet gikk opp til 22,61 millioner kroner i fjor, fra 5,51 millioner kroner året før.
– Per nå har vi i underkant av 60 ansatte som er en marginal økning fra slutten av 2017, skriver Furuseth. 
Kahoot har også valgt å flytte mer av arbeidet sitt til Oslo for å sentralisere virksomheten.
– Vi har omorganisert selskapet slik at vi har betydelig flere ansatte i Oslo og færre i London. Dette ble gjort for å effektivisere produktutviklingen, skriver Furuseth til E24. 
Etter at Kahoot ble børsnotert i mai har det nå en markedsverdi på 1,8 milliarder kroner.

Satser på betalende brukere 

Det er gratis for lærere og privatpersoner å bruke quiz-nettsiden. Kahoot har også tre betalende kategorier, for selskaper med forskjellige behov. 
I andre kvartal hadde Kahoot 10.000 betalende brukere. Innen mars 2019 håper selskapet at 50.000 betaler.
– Vi fortsetter utviklingen av våre kommersielle versjoner, skriver Furuseth. 
Blant store kunder som betaler for Kahoot er Facebook, Apple, Microsoft og Samsung.
– Nå i høst vil vi også forbedre tilbudet til større selskaper gjennom «Enterprise»-løsninger, skriver Furuseth.
Selskapet skal dessuten lansere et betalingsprodukt for skoler, som gjør det lettere for lærere å samarbeide i bruk av quiz-verktøyet. 
Utdanningssystemet utgjør en stor del av markedet for Kahoot. Over halvparten av amerikanske elever spiller Kahoot hver dag, ifølge selskapet.  
Selskapet gjennomførte en emisjon på 130 millioner kroner rettet mot norske investorer i mars 2018. Dette skulle «styrke selskapets balanse samt gi selskapet den nødvendige finansiering for å skalere inntektsmodeller».
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå