– Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam

Kina vil lage en ny silkevei i Arktis. Norske byer kjemper om å bli et knutepunkt for all godstrafikken som forventes langs den nordlige sjørute. 


<p><b>NY ÅPNING:</b> Den finske iskrysseren MSV Nordica bryter seg vei gjennom isen i Arktis. I fremtiden kan en finsk jernbane gjøre det mulig for Norge å ta del i kinesisk vekst langs den nordlige sjørute.</p>

NY ÅPNING: Den finske iskrysseren MSV Nordica bryter seg vei gjennom isen i Arktis. I fremtiden kan en finsk jernbane gjøre det mulig for Norge å ta del i kinesisk vekst langs den nordlige sjørute.

Forskere tror at all sommerisen i Arktis vil smelte innen 2040

På den positive siden vil det gi økt skipstransport mellom Nord-Europa og Nordøst-Asia over den nordlige sjørute.  

Fredag offentliggjorde Kina sin første offisielle Arktis-strategi, og i den oppfordrer de selskaper til å bygge infrastruktur som kan legge grunnlaget for en «arktisk silkevei», melder Reuters.

Kina, som har observatørstatus i Arktisk Råd, ønsker å åpne opp skipsrutene nord for Sibir mot Vesten, noe som kan spare inn nesten 20 dager av reisetiden, sammenlignet med en rute gjennom Suez-kanalen, skriver China Daily.

Et av målene er «uhindret handel» med utspring i landets enorme container-havner.

 <p><b>KORTERE:</b> Den nordlige sjørute (blå), som går langs norskekysten, gjør turen fra Asia til Nord-Europa betydelig kortere enn den sørlige sjørute via Suez-kanalen. </p>

KORTERE: Den nordlige sjørute (blå), som går langs norskekysten, gjør turen fra Asia til Nord-Europa betydelig kortere enn den sørlige sjørute via Suez-kanalen. 

Nord-Norge jobber for finsk jernbane 

I Nord-Norge har flere byer allerede begynt å posisjonere seg for å nyte godt av den arktiske silkeveien. 

Både Kirkenes og Tromsø jobber for å bli endestasjonen på en mulig jernebane fra Finland. Jernbanen skal kunne levere kinesisk containertrafikk fra den arktiske kysten via Baltikum til hjertet av Europa - og frakte finske og norske råvarer motsatt vei. 

Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 åpner for en norsk-finsk jernbane til Kirkenes «dersom finske statlige myndigheter tar initiativ». Det gjorde den finske transport- og kommunikasjonsministeren Anne Berner i mai i fjor, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen påla da Jernbaneverket å jobbe med saken sammen sine finske kollegaer. 

En finsk utredning om ulike jernbanetraseer, hvor Norge kan komme med innspill, skal være ferdig 28. februar.

–  Berner er en handlekraftig dame som kjører på. Vi kan ikke sitte og vente på Kina og EU i en så viktig sak, men Finland ønsker naturlig nok en utredning først fordi investeringene og risikoen hovedsaklig hviler på dem. Det er Finland som må ta det første spadetaket, utdyper Solvik-Olsen. 

Saken fortsetter under bildet. 

 <p><b>FINLAND UTREDER:</b> Finske myndigheter utreder for øyeblikket hvor jernbanen ut til norskekysten bør gå. </p>

FINLAND UTREDER: Finske myndigheter utreder for øyeblikket hvor jernbanen ut til norskekysten bør gå. 

– Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam 

I Norge er Kirkenes den byen som har lagt størst vekt på økende kinesiske godstrafikk i sine planer.

Tromsø kan, som hjertet i en voksende region, utvilsomt skimte med størst befolkning, men Kirkenes ligger nærmest den nordlige sjøruten rent geografisk. 

– Kinas nye Arktis-strategi er kjempegode nyheter! Det betyr at den kinesiske staten nå står bak visjonene vi har hørt om og at det er hold i den nye rapporten vår. En jernbane kan utvilsomt gjøre Kirkenes til et slags Rotterdam i Arktis, sier daglig leder Kenneth Stålsett i Sør-Varanger Utvikling. 

I den ferske rapporten «En arktisk jernbanevisjon» presenteres følgende regnestykke: 

Hvis 10 prosent av den fremtidige containertrafikken fra Nordøst-Asia til Nord-Europa går via Kirkenes havn, vil det tilsvare 37 000 containere per måned eller 10 sørgående godstog til Finland per dag i løpet av en sesong på 7,4 seilingsmåneder (containerskip med 4.800 TEU er lagt til grunn). 

– Og 10 prosent er et ganske konservativt tall som på ingen måte er hentet ut av løse luften. Det tar for eksempel ikke høyde for at Kina kommer til å vokse. En jernbane vil gjøre det mulig for Norge å henge seg på global handel, skape store lokale og regionale ringvirkninger, og få store aktører til å se mot Nord-Norge, sier Stålsett. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå