Norsk verft skal bygge diamant-skip

Kleven har inngått en intensjonsavtale om bygging av en 176 meter langt spesialfartøy for operasjoner på havbunnen.


<p><b>DIAMANTBÅT:</b> Bildet viser båten SS Nujoma, som Kleven leverte i fjor. Båten verftet nå skal bygge, er 64 meter lengre enn SS Nujoma.</p>

DIAMANTBÅT: Bildet viser båten SS Nujoma, som Kleven leverte i fjor. Båten verftet nå skal bygge, er 64 meter lengre enn SS Nujoma.

Ifølge en pressemelding fra verftet er kunden det namibiske diamant-utvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.

Det nye spesialfartøyet er av typen MT 6027 fra Marin Teknikk, og vil være det største Kleven noen gang har bygget.

– Vi er svært glade for at vi nå har signert denne intensjonsavtalen med De Beers Marine Namibia. Vi har arbeidet sammen med rederlaget og Marin Teknikk i lang tid om dette prosjektet, og alle parter har en klar intensjon om at dette skal bli en fast skipsbyggingskontrakt i løpet av første halvår 2018, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i en kommentar.

Kleven leverte i 2016 et annet nybygg til samme selskap, kalt SS Nujoma. Dette er et skip som benyttes til prøvetaking av diamanter på havbunnen.

Selskapet fikk i forrige uke også kontrakt for bygging av et over 100 meter langt luksusfartøy.

Stordalen satser

Tidligere i høst ble det kjent at verftet sikrer seg sårt tiltrengt kapital gjennom en transaksjon der en investorgruppe går inn med 300 millioner kroner.

De største investorene i gruppen er Petter Stordalen, Hurtigruten og britiske TDR, som samlet eier litt over 40 prosent av det nyopprettede investeringsselskapet som skyter inn midler.

 <p>I høst gikk blant andre Petter Stordalen i hardt pressede Kleven verft. Nå har selskapet sikret seg kontrakt for å bygge et spesialfartøy for operasjoner på havbunnen, en kontrakt signert det namibiske diaman-tutvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.</p>

I høst gikk blant andre Petter Stordalen i hardt pressede Kleven verft. Nå har selskapet sikret seg kontrakt for å bygge et spesialfartøy for operasjoner på havbunnen, en kontrakt signert det namibiske diaman-tutvinningsselskapet De Beers Marine Namibia.

Pengene kommer godt med for verftet som har slitt økonomisk i oljenedturen. Rasmussen sier pengeinnsprøytningen gjør at verftet er rustet for videre utvikling.

– Det er vurderingen at det er et tilstrekkelig beløp som gir oss en god finansiell plattform for å gå videre, sa konsernsjefen i Kleven til E24 den gangen.

Tung tid

I 2016 var Klevens finansielle resultat preget av tap på prosjekter og underskudd.

Av en omsetning på 4,8 milliarder kroner i fjor, fikk Kleven et underskudd på 239 millioner kroner, meldte verftet i juli i år. Tap, spesielt på et skip der kunden ikke kunne ta levering, bidro til underskuddet.

Bakgrunnen er offshorekrisen, som også har gått hardt utover verftsindustrien. Selv er Kleven i en omstilling av virksomheten, der de har fått kontrakter innen andre områder.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå