Kriseår for skobutikkene: – Bommer du nå, så sliter du

På ti år har tyve prosent av norske skobutikker forsvunnet, og resultatet for 2018 ble svakere enn hva bransjen hadde trodd. Eurosko-sjefen mener det vil bli klare vinnere og tapere.


<p><b>SALGSSVIKT:</b> Færre og førre kjøper sko i fysiske tradisjonelle skobutikker, viser en fersk rapport fra Virke. </p>

SALGSSVIKT: Færre og førre kjøper sko i fysiske tradisjonelle skobutikker, viser en fersk rapport fra Virke. 

Omsetningen for butikkhandel med sko endte på 4,09 milliarder i fjor, ned 3,6 prosent fra 2017. Det er langt verre enn Virke ventet og den sterkeste nedgangen siden 2013, ifølge en ferske rapport.

Lederen for Norges største skokonsern mener bildet er mer nyansert enn hva rapporten viser.

– Det er ingen tvil om at det er krevende i handelsnæringen om dagen, men det er store forskjeller på hvordan aktørene håndterer utfordringene, sier Torgeir Gulbrandsen, daglig leder i Norges desidert største skokonsern Eurosko Gruppen.

Selskapet så i likhet med de andre skokjedene nedgang i antall butikker og svekket omsetning i 2018 fra året før.

 – Vår sammenlignbare vekst er faktisk flat, og lønnsomheten var bedre i 2018 enn den var i 2017, sier Gulbrandsen og legger til at årsaken til svekket omsetning er at de har slått sammen flere av butikk-konseptene og laget såkalte shop-in-shop-butikker.

Selskapet ønsker ikke å ha fortelle hva resultatet endte på.

– De som lever nå vil overleve

De siste ti årene har 20 prosent av alle skobutikker forsvunnet.

– Det har vært mange nedleggelser og konkurser til at bransjen er såpass liten, men sånn er det når forbruksmønsteret endrer seg dramatisk, sier bransjedirektør for faghandel, mote og fritid i Virke, Bror Stende.

Opprinnelig trodde Virke at veksten i skomarkedet ville øke med én prosent i 2018, dermed er tilbakegangen på 3,6 prosent mye verre enn antatt.

– Vi tror at de som klarer seg gjennom denne runden med nedleggelser og konkurser vil overleve, sier Stende.

Også Eurosko-toppen tror den neste tiden vil skille klinten fra hveten i bransjen. 

– Det kreves en villighet til å investere, da må man både ha handlekraft og kapital, og bommer du da, så sliter du, sier Gulbrandsen.

Han sier Eurosko Gruppen som omsatte for 1,9 milliarder i 2018, håper å øke omsetningen igjen i år ved hjelp av satsing på netthandel, noe de har ventet med.

– Er det ikke litt sent å satse på netthandel i 2019?

– Det kan være krise å lansere for sent, men også for tidlig. Vi har klart oss veldig bra uten netthandel frem til nå, og har brukt tiden til å finne ut av hva som fungerer. Nå tror vi netthandelsatsingen kan gi oss en fin oppside i tiden som kommer.

Bedre service i Slovakia

Utenfor skobutikken Stress i Oslo møter E24 Christoffer Skjennum og Veronika Hamarova.

– Jeg kjøper fremdeles sko i butikken og ikke på nett, det er noe spesielt med sko, jeg like å prøve den på, det er liksom noe eget med skokjøp, Hamarova som opprinnelig kommer fra Slovakia.

– Jeg synes for øvrig servicen er bedre i Slovakia. I Norge må man lete etter hjelp i butikkene.

 <p><b>BEDRE I SLOVAKIA:</b> Veronika Hamarova kjøper gjerne sko i butikk, men synes ikke servicen i Norge er god, den synes hun er bedre i hjemlandet Slovakia.</p>

BEDRE I SLOVAKIA: Veronika Hamarova kjøper gjerne sko i butikk, men synes ikke servicen i Norge er god, den synes hun er bedre i hjemlandet Slovakia.

Skjennum nikker og sier han gjerne kjøper sko på nett, og gjør det samme som mange andre.

– Jeg går nok gjerne i butikken, prøver skoen på, og deretter kjøper jeg den på nett, sier Skjennum.

Den største utfordringen

Virke mener klesbransjen, som også leverte svært svake tall for 2018, er mye av årsaken til at resultatet ble så dårlig for kollegene i faghandelen for sko.

– Skobransjen er enda hardere utfordret enn klesbransjen, mye fordi at sistnevnte stjeler markedsandeler ved å selge sko og klær i samme butikker, sier bransjedirektør for faghandel, sier Stende.

Samtidig som netthandelgiganter og klesbransjen stjeler millioner av omsetningen, sliter skobransjen med å finne nye varer å selge sammen med skoene for øke omsetningen.

Eurosko har i økende grad satset på vesker, belter og hansker, men det gir kun en begrenset oppside, og ikke nok sammenlignet med det man taper til konkurrenten på sko.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi har endret mye på hvordan vi tenker rundt driften vår de siste årene, og mange av konkurrentene våre på nett har langt ifra bærekraftige forretningsmodeller, sier Gulbrandsen.

Fikk ørefik i 2013

Selv om man har snakket mer og mer om netthandelens påvirkning på handelsnæringen de siste årene, forteller bransjetoppen Gulbrandsen at det hele begynte for over fem år siden.

– 2013 ble et skikkelig annus horribilis for skobransjen, og vi merket for første gang den nye virkeligheten av blant annet økt netthandel og at klesbransjen skrudde opp salget av sko, sier han og legger til:

– Jeg er glad vi fikk den ørefiken i 2013, da begynte vi med tilpasninger og justeringer.

Virke tror nok en gang på vekst i markedet for sko fremover.

– Ettersom skosalget ble så mye dårligere enn vi forventet, da vi forventet vekst på én prosent i 2018, tror vi det kan ligge an til fin vekst i 2019 om sesongene slår til. Da kan vi ende på rundt to prosent vekst i 2019, sier Stende.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå