– Tror vi må konkludere med at 2019 blir et krevende år for norsk handel

Fjoråret ble nok et svakt år for kjøpesentrene, viser fersk rapport. I desember, årets viktigste måned, sviktet kundene.


<p>Sørlandssenteret i Kristiansand var et av de store regionsentrene i Norge som slet gjennom desember, og på årsbasis.</p>

Sørlandssenteret i Kristiansand var et av de store regionsentrene i Norge som slet gjennom desember, og på årsbasis.

Man har allerede sett konturene av det, men Kvarud Analyse sin ferske rapport om Norges kjøpesentre viser at Black Friday svekket julehandelen betraktelig.

– Vi må slutte å se på julehandelen for desember, ettersom så mange kjøper julegavene under Black Friday-uken. I USA er julehandelen både november og desember, og det gir nok mening å se slik på det i Norge også, sier leder for Virke Handel, Harald Andersen.

Omsetningen i kjøpesentrene falt med 0,5 prosent i desember sammenlignet med året før, og endte på 19,9 milliarder kroner. 

– Julehandelen blir mindre viktig, og det er fordi vi sprer forbruket mer utover året og over på tjenester, sier Andersen.

Butikkhandelen, som utgjør mesteparten av omsetningen, falt med 0,9 prosent i desember – servering og andre tjenester økte derimot med 3,8 prosent.

Konkursene påvirker

Én av dem som har kjent svikende desembersalg på kroppen, er senterleder Erik Skjellerud ved Strandtorget Senter i Lillehammer.

– Desember isolert sett var svakere enn i fjor, men regner man julehandelen inkludert Black Friday, ser vi en økning på én prosent fra i fjor, sier Skjellerud som er enig med Andersen om at det gir mening å inkludere november i julehandelstallene.

Rapporten peker på at det kun er kjøpesentrene som har bygget ut i løpet av 2018 som også viser vekst.

Totalt for fjoråret viser kjøpesentrene en vekst på 1,3 prosent, justert for arealendringer var veksten på 0,8 prosent.

Tror 2019 blir krevende

Fremover tror ikke Virke-sjefen at det påbegynte året vil by på store oppturer for handelsbransjen.

 <p><b>VETERAN:</b> Erik Skjellerud har jobbet med kjøpesenter i totalt 24 år, og tror endringene vi vil se den neste tiden er større enn hva vi har sett de 20 foregående årene.</p>

VETERAN: Erik Skjellerud har jobbet med kjøpesenter i totalt 24 år, og tror endringene vi vil se den neste tiden er større enn hva vi har sett de 20 foregående årene.

Andersen mener det viktigste nå er at folk erkjenner at dette er en av de største omstillingsprosessene norsk handel har stått overfor.

– Jeg tror vi må konkludere med at 2019 blir et krevende år for norsk handel, og det er lite som tyder på at de bransjene som sliter i handelen, vil få det noe lettere i året som kommer, sier Andersen, som påpeker at det kan bli et godt år for servering og tjenester.

– Men tror du alle kjøpesentre kan omstille seg til tjenester? Ønsker man å tilbringe så mye tid på kjøpesenteret?

– Det er et godt spørsmål, og det vil tiden vise, sier Andersen.

Strandtorget hadde et svakt år med en tilbakegang på 3,5 prosent fra året før. Av landets 60 største kjøpesentre var det kun tre andre som hadde større tilbakegang.

– Det var året hvor alt som kunne gå galt, gikk galt, sier senterlederen og forklarer:

– Vår største matbutikk hadde stengt i fem uker, vi hadde tre måneder med arbeid på parkeringsplassen vår, en for varm sommer og en for mild vinter, i tillegg til et utfordrende marked, sier Skjellerud.

I 2019 håper han at nye butikker og planlagte restauranter kan bidra til at man kommer opp på samme omsetning som i 2017.

– Det blir ingen rivende vekst, legger Skjellerud som har jobbet 24 år i senterbransjen. 

Kommer nedleggelser

Når man ser på listen over de ulike sentrene, er det tydelig at de største kjøpesentrene i byene gjør det best, etterfulgt av de lokale. Den svakeste utviklingen finner man hos regionsentrene som har en utvikling på 0,2 prosent for hele 2018, og går tilbake -0,8 prosent i desember.

Virke-sjefen tror man på sikt vil se nedleggelser av kjøpesentre, etter det han betegner som to svake år på rad.

– Årsaken til at regionsentrene gjør det svakere er fordi forbruker foretrekker sentre som ligger i nærheten av hvor de bor. Derfor gjør de lokale og bysentrene det bedre. Det er en svakhet at man må sette seg i bilen for å få handlet det man skal, sier Andersen, som også legger til at 2019 vil by på nyetableringer.

Et tydelig eksempel på dette er et av landets største regionsentre, Sørlandssenteret i Kristiansand, som bringer til seg kunder fra både Vest- og Aust-Agder. I 2018 sank omsetningen med 1,5 prosent fra i fjor, og med hele 5,1 prosent i desember måned.

Strandtorget i Lillehammer er også et av Norges regionsentre, og leder Skjellerud tror netthandelen er en like stor årsak til at denne typen kjøpesentre gjorde det svakt i 2018.

– Folk er vant til å kjøre bil i disse områdene, det er en del av hverdagen, så jeg tror ikke det er den største årsaken, sier Skjellerud.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå