Blar opp for dine annonseklikk

Det koster bankene mellom 350 og 800 kroner hver gang noen klikker på en annonse for forbrukslån på Google, opplyser Bank2.


<p><b>DYRE KLIKK:</b> Banker som tilbyr forbrukslån betaler mye for å havne på toppen av Googles søkeliste.</p>

DYRE KLIKK: Banker som tilbyr forbrukslån betaler mye for å havne på toppen av Googles søkeliste.

De siste årene har det samlede forbrukslånet i Norge økt kraftig og var 83 milliarder kroner andre halvår 2016, ifølge Finanstilsynet.

Flere nye banker har slått seg opp på den eksplosive veksten. Siden oppstarten i 2007 har Bank Norwegians aksje gått fra å koste litt over to kroner til rundt 80 kroner.

Aktiv markedsføring er en viktig del av bransjens forretningsmodell, og Google står helt sentralt i den sammenheng.

Hvert år betaler bankene store beløp for å havne øverst når nordmenn søker på ord som handler om penger og lån.

800 per klikk

For søkekombinasjoner som dreier seg eksplisitt om forbrukslån, koster det mellom 350 og 800 kroner hver gang noen klikker på et annonsert treff, opplyser markedssjef Petter Bjørnstad i Bank2 til E24.

– De dyreste ordene vi har sett, koster 800 kroner, sier han.

Googles reklametjeneste Adwords selger annonser gjennom en auksjonsbasert modell der annonsørene byr på ulike søkeord.

Bank2 lever imidlertid ikke selv av å selge forbrukslån, men av å refinansiere andres, og byr derfor ikke på de dyreste ordene.

Mennesker med gjeldsproblemer og betalingsanmerkninger kan komme til dem for å samle gjelden på ett sted med sikkerhet i egen bolig. Bjørnstad opplyser at de derfor betaler for søkekombinasjoner som handler om refinansiering.

– Hva det koster er i utgangspunktet konfidensielt, men vi betaler mellom 0 og 350 kroner per klikk alt ettersom hvilket søkeord det er snakk om. Søkeordet «Bank2» vil koste mye mindre enn for eksempel «hvor får jeg beste lånerente for refinansiering av forbrukslån». Da er det noen som aktivt søker informasjon, sier Bjørnstad.

– Er det verdt det?

– Godt spørsmål. Mitt svar er at vi ikke hadde gjort det hvis det ikke lønte seg. Med Google-annonsene er det enkelt å se hva man får igjen.

Strøm av nye kunder

Mediebyrået iProspect hevdet i sommer overfor Dagens Næringsliv at hver fjerde eller femte person som klikker seg inn på en av forbruksbankenes annonser, blir kunde.

Kundeveksten har vært enorm de siste årene, særlig hos Bank Norwegian. Bare i årets tredje kvartal hanket banken inn 94.700 nye kunder.

I sommer skrev DN også at en annonse for ordet «forbrukslån» hos Google koster 550 kroner per klikk.

iProspect estimerer at bankene bruker til sammen 40 millioner bare på å annonsere med søkeordet forbrukslån hos Google. Beløpet blir langt høyere dersom man regner med søk som kombinerer forbrukslån med andre ord.

Lån på dagen

Bransjen har tidligere fått hard kritikk for å være aggressiv i markedsføringen. Forbrukerombudet er bekymret for at folk lokkes til å ta opp lån som de egentlig ikke har godt av.

E24s sjekk av ulike søkeord på Google viser at forbruksbanker og andre som formidler forbrukslån, blant annet havner øverst når man søker på «raske penger», «billigst lån», «penger med en gang»  og «lån på dagen».

– Vi har foreslått at det skal bli forbudt å markedsføre lån på dagen. Vi mener at man med den typen markedsføringen ofte henvender seg til forbrukere i en allerede vanskelig situasjon og spiller på forbrukernes impulsivitet. Når det gjelder forbrukslån, bør man holde impulsiviteten under kontroll, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Også forbrukerminister Solveig Horne (Frp) har ment at markedsføringen er for aggressiv. Hun vurderer å stramme inn regelverket.

– Jeg tenker at det er for enkelt å skaffe seg forbrukskreditt i dag. Den aggressive markedsføringen kan være veldig belastende for mange, sa hun til VG i oktober.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå