- Nei, vi stjeler ikke fargen eller frukten fra Kiwi

Lime Minipris nekter å gi etter for NorgesGruppens press om å endre logo, farger og ordet «minipris», og føler seg behandlet som slaver.

<p><b>FORANDRER INGENTING:</b> Administrerende direktør, Sajjad Hussein, sier at Lime Minipis ikke stjeler konseptet fra Kiwi og NorgesGruppen. Om partene ikke blir enige kan oppgjøret ende i retten.</p>

FORANDRER INGENTING: Administrerende direktør, Sajjad Hussein, sier at Lime Minipis ikke stjeler konseptet fra Kiwi og NorgesGruppen. Om partene ikke blir enige kan oppgjøret ende i retten.

- Vi har et helt annet konsept enn Kiwi. De kan ikke si at vi stjeler fargen eller frukten fra Kiwi. Farger har de ikke rett til å ha patent på, sier Sajjad Hussain, administrerende direktør i Lime Minipris til E24.

- I tillegg har vi patent på bruk av «minipris» i logen vår - det har ikke NorgesGruppen, sier han.

Forvekslingsrisiko

Fredag skriver Aftenposten.no om et brev NorgesGruppen har sendt til kjeden Lime Minipris, der de truer med å saksøke Lime Minipris om de ikke gjør endringer for å unngå forveksling med Kiwi.

NorgesGruppen sier Lime-kjeden ligner for mye på deres egen, og krever at Lime forandrer navn og fargebruk innen 14 dager, skriver avisen.

I tillegg vil NorgesGruppen at Lime fjerner bruken av frukten og ordet minipris.

«Kiwi er i tillegg den eneste dagligvarekjeden i Norge som har tatt navnet sitt etter en relativt eksotisk frukt», skriver NorgesGruppens advokat i et brev til Lime.

- For oss er det helt uaktuelt å endre på noe. Om de vil krige, får de gjøre det. Vi ønsker å jobbe i ro og fred, men vi blir jo nødt til å møte i retten om de sier det, forteller Hussain videre. 

Han mener det er stor forskjell på alt fra hvordan butikkene drives, til innredning og vareutvalg.

-Jeg synes ikke det ser likt ut.  Logoene våre og konseptet er veldig ulike. Vi har en halv lime, og de har en kiwi. Vi har mye mindre butikker, helt annet utvalg og annen bekledning på ansatte, sier han, og legger til at hovedkonkurrentene er Joker og Bunnpris - ikke Kiwi. 

- Kiwi har jo butikker på tusen kvadratmeter, og «minipris» kunne like gjerne vært tatt fra NSB, sier han.

- Snylting

Lime-kjeden ble til av tidligere Joker-kjøpmenn etter at NorgesGruppen skilte ut en gruppe Joker-butikker.

Kjeden skal i utgangspunktet konkurrere mot kioskkonsept som blant annet 7-Eleven, men skal ikke være like billig som Kiwi. Butikkene er også søndagsåpne.

<p><b>FORVEKSLING:</b> Kommunikasjonsdirektør, Per Roskifte, i NorgesGruppen mener Lime Minipris utgjør en forvekslingsrisiko med Kiwi.</p>

FORVEKSLING: Kommunikasjonsdirektør, Per Roskifte, i NorgesGruppen mener Lime Minipris utgjør en forvekslingsrisiko med Kiwi.

Hussain forteller at han driftet franchise-butikker for NorgesGruppen tidligere, og mener NorgesGruppen nå vil saksøke bare for å unngå konkurransen.

Dette avviser NorgessGruppen som mener dette dreier seg kun om å beskytte en merkevare.

- Vi er for konkurransen, men det er flere elementer med Lime Minipris' som bidrar til snylting, sier Roskifte i NorgesGruppen til E24.

Han forteller videre at han håper partene kan komme til enighet for å unngå rettssak.

- Rettssak er ikke noe mål for oss, og det er en lang vei før dette ender i retten, sier han.

- Behandlet som en slave

Hussain er ikke fornøyd med det tidligere samarbeidet, og mener han blir dårlig behandlet av NorgesGruppen.

- Jeg har aldri lært noe av NorgesGruppen om butikkdrift og har holdt på selv siden 1997. Norgesgruppen behandler meg fortsatt dårlig og som en slave, sier han.

NorgesGruppen ønsker ikke å kommentere Hussains påstander om at han er blitt utsatt for slavedrift.

Sajja Hussain solgte alle Joker-butikkene, som var eid av Norgesgruppen, til familie og venner i 2010. Broren, som tok over en av butikkene, ble senere dømt til åtte måneders fengsel for utnytting av utlendinger uten lovlig opphold. Da politiet aksjonerte mot Joker-butikken på Fjerdingby i Rælingen, fant de ansatte som bodde i kjelleren og levde på varer utgått på dato.


<p><b>GRØNT:</b> NorgesGruppen mener Lime Minipris' logo er for lik Kiwis.</p>

GRØNT: NorgesGruppen mener Lime Minipris' logo er for lik Kiwis.


LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå