- Lokker ungdom til syden-fylla

Skandaleoppslagene er god butikk for reiseoperatørene, hevder kommunikasjonseksperter.
<b>GOD REKLAME:</b> Slike bilder av festende nordmenn på avisforsidene er god butikk, ifølge PR-eksperter.
GOD REKLAME: Slike bilder av festende nordmenn på avisforsidene er god butikk, ifølge PR-eksperter.

Fyll i syden er populært forsidestoff i løssalgsavisene. Hver eneste sommer bretter landets største aviser ut nye skandaler fra unge nordmenn på reise i varmere strøk.

Og for reiseselskapene er dette god reklame.

Kommunikasjonsekspert Elizabeth Hartmann i byrået Siste Skrik mener forsidene er med på å skape økt interesse for reisemålene.

En grisefest

- Det er ikke noe å lure på. Dette fungerer som et trekkplaster. En ren partyannonse, sier hun.

- Men det er jo også til skrekk og advarsel for foreldrene.

Hartmann tror ikke reiseoperatørene akkurat misliker oppslagene.

- Det er klart at reiseoperatørene aldri kunne trykket en slik annonse. Når man ser på bildene så er dette rett og slett en spesiell form for grisefest. Og det beste av alt er at det er et marked for det.

Jakter på spriten

Hartmann trekker paralleller mellom oppslagene Hemsedal får om vinteren.

- Det viser jo seg at halvparten av dem som deltar på afterski på fjellet ikke har ski med seg. Hadde det vært 30 grader, strålende sol og billig sprit hadde det vært det samme på fjellet vinterstid.

Hun trekker også fram at det er nettopp slike forhold mange unge er på jakt etter.

- Det eneste motivet til mange av dem som reiser er nettopp å ha det gøy. At spriten flyter, jentene er pene og guttene er kjekke er en del av opplegget.

At turoperatørene har vanskelig for å kommentere dette offentlig kan hun lett forstå.

- Det er vanskelig å snakke om dette i kommersielle sammenhenger. Ayia Napa er et eksempel på et sted som i stor grad er bygget opp ved hjelp av medieomtale. Det samme som Hemsedal har slitt med.

Hun tror turoperatørene er bevisste på dette.

- De plasserer og segmenterer gjestene. De tar imot og tilrettelegger for det. Nordmenn på tur er spesielt. Vi holder oss fast i halvliteren, sier Hartmann.

- Ikke stilig

Kommunikasjonsekspert Haakon Schrøder, daglig leder i Playground, legger til at ikke alt som gir mynt i kassen er pent å se på.

- Det er ikke alltid at det man tjener penger på er stilig, sier han.

En som også kjenner forholdene godt er sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim. Han jobbet som reklametekstforfatter for Ving på 90-tallet.

Han trekker fram forsidene til avisene om sex-turistene på 80-tallet.

- Voksne kvinner reiste til Hellas for å treffe lokale menn. Etter disse oppslagene så vi en klar økning i belegget. Dette er ikke alltid at det er verre nå enn før. Mange av dem jeg snakket med i bransjen på 80-tallet sa at det var verre på 70-tallet.

Stiller klokken

Hos turopertaørene hevder man å merke lite til slike oppslag. Da som nå.

- Antall unge som reiser med oss utgjør kun tre prosent. Så vi merker ikke dette, sier Elisabeth Larsen-Vonstett, kommunikasjonsrådgiver i Star Tour til E24.

Også hos Ving hevder man å merke lite til oppslagene, men noe er der.

- For noen år siden merket vi det nok litt. Destinasjonene som var omtalt solgte nok bedre på slutten av sesongen, sier Gunnar Grosvold administrerende direktør i Ving Norge.

- Du kan nesten stille klokken etter disse forsidene, legger han til.

Reiseseslakpet Apollo har mange unge reisende.

- Jeg fikk mange nye bookinger etter oppslagene om Bulgaria. Så det er kan nok være noe i det, svarer Leo Berbu, direktør i Apollo på kommunikasjonsekspertenes vurderinger.

- Tilfeldig sex

Et raskt søk i Google på Ayia Napa gir følgende presentasjon;

"Ayia Napa er Kypros' svar på Ibiza; med masse FEST OG FART. Passer helst for de yngste partyturistene. En del fyll og tilfeldig sex i sentrum, rolige feriehoteller noen km utenfor."

Men øverst på trefflisten troner annonser for Ving og Star Tour;

"Skal du på ferie til Ayia Napa?"

E24 eies av VG og Aftenposten, som igjen eies av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.

Les flere nyheter på E24

På forsiden nå