Lokket til NewPhone

Murmesterfirmaet til Christian Warg er drømmekunden for teleselskapet NewPhone. Likevel ble forholdet raskt iskaldt da Warg klaget på høy telefonregning og ville ut.

Suksessbedriften NewPhone fra Sørlandet har seilt inn i norsk televirkelighet med rask fart. Solide finansieringskilder har bidratt til å løfte selskapet frem, og gründerbedriften vokste raskt ut av sine lokaler. Men himmelen er ikke skyfri.

Hovedvirksomheten til selskapet er å selge tjenester og abonnement for mobiltelefon til bedrifter med fire til seks ansatte - særlig blir håndverkere nevnt som målgruppe. En viktig del av det NewPhone selger er muligheten for å bytte telefonen årlig, gjennom en leieavtale.

Tregangen.
Håndverkere ringer mye, så også murmester Christian Warg. Han kontaktet NewPhones selger og sa han vurderte å skifte fra abonnementet han hadde dersom selgeren kunne love at regningene ikke skulle bli høyere. Ifølge Warg lå regningene han hadde gjennom Chess, før han skiftet, på mellom 600 og 900 kroner i måneden. Han har to telefoner gjennom firmaet.

Skuffelsen var stor da den første regningen kom fra NewPhone - den var på 1800 kroner. Altså to til tre ganger så høy som han var vant til. Feilen Warg gjorde, var å stole på selgeren, og ikke sjekke priser for abonnementet han bestilte, på Internett.

Purret.
- Det må jeg innrømme at jeg ikke gjorde, sier Warg.

Der ville han sett at det kostet 99 øre pr. minutt å ringe med det abonnementet han valgte, samt 40 øre ekstra pr. minutt til alle mottagere utenfor Telenors nett.

Like fullt.

Warg ringer kundeservice i NewPhone for å høre hvorfor enkelte som forsøker å ringe ham ikke kommer frem, og hvordan regningen kunne bli så mye høyere enn ventet.

- Jeg tok kontakt, og det tok fem til seks uker uten at det skjedde noe. Etter hvert purret jeg daglig. Det er ikke rart at jeg ville ut etter hvert, sier murmesteren.

Knallhardt.
Hos NewPhone påpeker administrerende direktør Otto M. Isaksen at de legger seg på en linje der de sammenligner sine tjenester og priser med Telenors og NetComs bedriftsabonnementer.

- Vi jobber knallhardt for at kundene hele tiden skal være fornøyd, sier Isaksen.

Han er ikke imponert over hverken selgeren sin, som kan ha lovet for mye, eller over at Warg ikke selv sjekket de prisene NetPhone oppgir på sine hjemmesider på nettet.

- Fra kundeservicesiden kunne vi ikke gjort dette annerledes. Vi hadde kontakt både gjennom e-post og pr. sms. Vi skulle gjerne ha foreslått et annet abonnement som kanskje hadde passet hans bruk mer, men det var litt vanskelig ettersom han bestemte seg så raskt for å gå ut av abonnementet, sier Isaksen.

Klage.
Leie av telefoner gjennom NewPhone innebærer at et finansieringsselskap overtar leiekontrakten og leaser telefonene til kundene. Da Warg etter to måneder ville trekke seg, fikk han beskjed om at han måtte kjøpe ut telefonene. Tilbudet fra SG finans var å kjøpe ut telefonene til en pris på 12 500 kroner - telefonene koster 7000 kroner nye uten binding hos Expert.

Svaret fra NewPhones kundeservice på denne klagen var:

"Det er forskjell på å leie en telefon av et finansieringsselskap og det å kjøpe en telefon i butikk. Disse prisene kan ikke sammenlignes."

Det har ikke lykkes Aftenposten å få en kommentar fra SG Finans.

På forsiden nå