Airbus klare med «nye» regionaljetfly

Etter at Airbus inngikk et samarbeid med Bombardier i fjor, har også Boeing kastet seg inn i kampen om de mindre regionaljetflyene. Tirsdag presenterte Airbus «nye» A220.


<p>Airbus A220–300, tidligere kjent som Bombardier CS300</p>

Airbus A220–300, tidligere kjent som Bombardier CS300

Den nye lakken med Airbus-logo hadde så vidt rukket å tørke før flyprodusenten sendte sin nyeste modell til en lanseringsseremoni i Toulouse tirsdag.

Der viste Airbus nemlig frem det nye regionaljetflyet A220–300, som får selskap av den mindre versjonen A220–100.

Egentlig er A220-modellen bare omlakkerte fly av de nye C Series-flyene til kanadiske Bombardier, men i forbindelse med at Airbus nå har kommet på eiersiden i et felleseid selskap som produserer modellene, har de blitt døpt om til Airbus. Bombardier produserer fortsatt sine mindre CRJ-jetfly.

Begge flyene markerer Airbus’ inntog i markedet for mindre jetfly i segmentet 100 til 150 seter. Airbus har tidligere produsert A318-flyet i denne størrelsen, og produserer fortsatt den noe større A319, men den har det blitt solgt svært få eksemplarer av sammenlignet med de større A320- og A321-modellene i samme familie.

– Historisk øyeblikk

Airbus selv mener de nye A220-flyene med 108 til 133, eller 130 til 160 seter utfyller den større A320-familien som A319 er en del av.

– Alle i Airbus har sett frem til dette historiske øyeblikket. I dag er vi glade for å ønske A220 velkommen til Airbus-familien og vi er stolte av å se den bekledd i nye Airbus-farger for første gang, sier Guillaume Faury, direktør for Airbus Commercial Aircraft, i en pressemelding.

C Series-flyene ble satt i trafikk første gang i 2016 for Swiss og ved utgangen av mai var 36 fly levert med ytterligere 402 i bestilling. Nå setter Airbus alle krefter inn for å selge enda flere.

Amerikanerne kom på banen

Etter at Airbus og Bombardier annonserte sitt samarbeid i oktober i fjor kom amerikanske Boeing fort på banen, selv om de tidligere har uttalt at det er for lite marginer å hente i markedet for mindre jetfly, ifølge Bloomberg.

I juli annonserte Boeing et samarbeid med brasilianske Embraer, der de to etablerer et felleseid selskap for kommersielle fly som Boeing eier 80 prosent av.

Embraer har på linje med Bombardier utviklet en ny versjon av sine regionaljetfly i E190-serien. Norske Widerøe var lanseringskunde for E190–E2 (med 104 til 114 seter), men Embraer tilbyr også en litt mindre variant kalt E175-E2 (88 til 90 seter) og en litt større variant kalt E195-E2 (132 til 146 seter).

De nye Airbus-flyene som produseres i samarbeid med Bombardier konkurrerer både mot de to største Embraer-flyene og det minste flyet Boeing har i dag, 737 Max7.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå