Vurderer å selge «siste rest» til Mitsubishi

Bombardier er i forhandlinger om å selge CRJ-virksomheten sin. Dermed kan det kanadiske konsernet være på vei ut av produksjon av passasjerfly til rutetrafikk.

En Bombardier CRJ-900 tilhørende SAS avbildet på Flesland utenfor Bergen
En Bombardier CRJ-900 tilhørende SAS avbildet på Flesland utenfor Bergen

Det kanadiske industrikonsernet Bombardier har over tid jobbet med en omorganisering som har ført til at stadig flere biter av flyproduksjonen er solgt unna.

Konsernet har i årevis vært en viktig leverandør av propellfly og mindre jetfly, og har konkurrert mot blant andre brasilianske Embraer, under sjiktet til Airbus og Boeing.

I senere tid har det imidlertid skjedd store endringer i dette markedet. Bombardier har allerede alliert seg med Airbus, som i realiteten har tatt over et annet flyprogram (C-Series), mens Embraer har slått seg sammen med amerikanske Boeing.

I en pressemelding onsdag bekrefter selskapet at man nå er i diskusjoner om å selge ut regionaljetflyet CRJ. Dette er flytypen som blant annet brukes i regionaljetfly-flåten til SAS.

– Mens Bombardier generelt ikke offentlig kommenterer markedsspekulasjon eller rykter, så mener selskapet at det er passende å informere aktuelle aktører, gitt medierapportene, om at man er i diskusjoner med Mitsubishi Heavy Industries når det gjelder CRJ-programmet, skriver selskapet.

Selskapet viser til tidligere uttalelser om at de utforsker de strategiske mulighetene for CRJ-programmet. De viser også til at både ledelsen og styret i Bombardier må godkjenne et eventuelt salg, og at Mitsubishi må ferdigstille sin gjennomgang av virksomheten.

– Det kan ikke garanteres at diskusjonen til slutt vil ende i en avtale, skriver Bombardier, som ikke vil kommentere saken ytterligere.

Kan stå igjen som en ren privatflyprodusent

Hvis japanske Mitsubishi ender med å kjøpe CRJ-flyfamilien, så vil Bombardier i realiteten være ute av produksjon av rutefly.

  • Selskapet har allerede inngått et samarbeid med Airbus, der Bombardiers C-series regionaljetfly ble døpt om til Airbus A220-familien i fjor. Bombardier eier knapt halvparten av virksomheten ennå, men Airbus har en opsjon på å kjøpe ut Bombardier.
  • Den 2. juni meldte Bombardier at de nå har gjennomført salget av Q-Series-propellflyene til De Havilland Aircraft (Longview Aviation Capital). Dette er propellfly som blant andre Widerøe bruker.

Hvis selskapet selger CRJ-virksomheten vil selskapet sitte igjen med privatflyproduksjonen av modellene Bombardier Learjet, Challenger og Global.

PS! I tillegg til produksjon av privatfly, produserer Bombardier også forskjellige deler og systemer til andre selskaper.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå