Bomturen som bidro til Fly Vikings fall

Fly Viking-eier Ola Giæver var kommet ens ærend til Calgary i Canada for å hente det nye flyet, da han innså at det ikke kunne brukes i Norge.


<p><b>BUKLANDING:</b> Det manglet en bryter i cockpit, og Fly Viking-eier Ola Giæver måtte forlate Canada uten sitt fjerde Dash 8-100-fly. Flyet på bildet er av samme type som flyet i Canada, fotografert på Værnes lufthavn i fjor høst.</p>

BUKLANDING: Det manglet en bryter i cockpit, og Fly Viking-eier Ola Giæver måtte forlate Canada uten sitt fjerde Dash 8-100-fly. Flyet på bildet er av samme type som flyet i Canada, fotografert på Værnes lufthavn i fjor høst.

– Flyet manglet en funksjon med «ground spoilers», som man er nødt til å ha for å fly på kortbanenettet i Norge, bekrefter daglig leder Heine Richardsen i Fly Viking overfor E24.

Funksjonen tillater piloten av flyet, som er av typen Dash 8-100, å operere spoilerne oppe på vingen etter å brukt dem til oppbremsing under landing.

Uten funksjonen vil det blant annet være rom for is og vann til å slippe ned i et «hull» i vingen, forklarer Richardsen.

Det var Fly Vikings grunnlegger og majoritetseier Ola Giæver som selv oppdaget mangelen på flyet, da han reiste til Canada for egenhendig å fly maskinen tilbake til Norge i midten av november.

«Avbrutt take-off»

Den erfarne piloten ønsker ikke selv å kommentere turen, men viser til daglig leder Heine Richardsen, som anslår at det ville kostet et par millioner kroner å få ordnet problemet.

– Det er en egen bryter som manglet i cockpit, sier Richardsen.

I Calgary måtte Giæver derfor slå fast at flyet ikke hadde noe på kortbanenettet i Norge å gjøre, og returnerte til Nord-Norge som passasjer i stedet for pilot.

– En del av grunnen, men ikke alene det som er årsaken til at Fly Viking måtte avvikles

Halvannen måned senere meldte selskapet at de så seg nødt til å innstille driften.

Ifølge daglig leder Richardsen fikk feilen alvorlige følger for det nyoppstartede flyselskapet.

– Det er klart det hadde mye å si. Det flyet skulle brukes som reservefly, og når vi da ikke fikk det flyet på nesten et halvt år, og vi satt uten den kapasiteten i et halvt år, så mistet vi mye av produksjonen, sier han.

– Mange årsaker

Richardsen er samtidig klar på at mangelen ved denne fjerde flymaskinen ikke alene var det som satte Fly Viking på bakken.

– Det er en del av grunnen, men ikke alene det som er årsaken til at Fly Viking måtte avvikles. Det er mange årsaker, sier han, og viser til pressemeldingen som ble sendt ut da avviklingen var et faktum.

Der pekes det på manglende økonomiske resultater, og en del underliggende faktorer:

«Vi har hatt større tekniske utfordringer med de tre første Dash 8-100 maskinene enn forventet. Dette har ført til mange kanselleringer og tap av kunder. Den fjerde maskinen var planlagt å settes i drift i november, men en vital funksjon manglet på flyet. Dette gjorde det umulig å bruke det på våre ruter, og dermed kunne ikke maskinen brukes som reservefly og den planlagte utvidelsen av rutenettet ble umulig å gjennomføre. Det har blitt for mange kanselleringer av ruter, og gjennom det refusjoner til våre passasjerer, som har hatt en negativ finansiell effekt for selskapet», står det å lese i pressemeldingen.

I dialog om erstatning

Fly Viking mener ifølge Richardsen at leasingselskapet Avmax leverte et fly som ikke var i henhold til spesifikasjonene i bestillingen, og sier at de nå er i dialog med den kanadiske selskapet for å finne ut hvordan man løser situasjonen.

– Vi jobber med å sette opp et regnestykke for tapte inntekter nå, og har et krav overfor Avmax. Men vi har en god dialog, sier Richardson, som ikke ønsker å spekulere på om det går mot rettslige skritt overfor kanadierne. Avmax skriver i en e-post til E24 at de ikke ønsker å kommentere saken.

Fly Viking har siste flyvning 12. januar, men kommer til å opprettholde driften av ruten Ørland–Oslo, ved å la Danish Air Transport overta som operatør på oppdrag for Fly Vikings morselskap Air Viking. Det melder blant annet NRK.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå