Primera Air legger ned ved midnatt

Etter 14 år i drift kaster charterflyselskapet Primera Air inn håndkleet og slår seg selv konkurs.


<p><b>NYE FLY:</b> Primera Air mottok i vår sitt første fly av typen Airbus A321neo for langdistanse.</p>

NYE FLY: Primera Air mottok i vår sitt første fly av typen Airbus A321neo for langdistanse.

Flyselskapet Primera Air Scandinavia og datterselskapet Primera Air Nordic er konkurs, skriver selskapet i en pressemelding publisert på nettsiden.

Selskapet stanser all drift ved midnatt, etter 14 års virksomhet. Det lyktes ikke selskapet å komme til enighet med banken om mellomfinansiering, og selskapet har derfor ikke annet valg enn å begjære konkurs, skriver Primera Airs styre i meldingen.

Uten ytterligere finansiering, ser ikke selskapet noen mulighet for å fortsette driften, i en tid hvor flyselskapene konkurrerer med lave billettpriser og høye drivstoffkostnader.

Selskapet har en rekke flyvninger mellom skandinaviske flyplasser og populære feriedestinasjoner, som Middelhavet og Kanariøyene, og flyr både charteroperasjoner og vanlige ruteflyvninger.

Flyselskapet eies av det islandske reisekonsernet Primera Travel Group, som står bak reiseselskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island.

Er du rammet av konkursen? Kontakt E24s journalister her.

Nye langdistansefly

Lavprisselskapet lanserte i vinter en helt ny flyflåte med såkalte Airbus A321neo-fly for langdistanse. Tre fly ble leaset fra selskapet GECAS, mens fem fly, inkludert to av typen A321LR, ble leaset fra andre selskaper.

Sistnevnte flytype er den samme som Bjørn Kjos' flyselskap Norwegian har bestilt 30 stykker av, og som selskapet har vurdert å sette på langdistanse, men foreløpig sagt de vil bruke i Argentina.

I pressemeldingen fra Primera Air kommer det frem at lanseringen av den nye A321-flåten ble av det trøblete slaget, på grunn av alvorlige forsinkelser i leveringen av de nye flyene, noe som skapte driftsproblemer og avlyste flyvninger for selskapet.

– Ikke bærekraftig

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener konkursen viser at det er utfordrende å starte opp lavprisflyselskap i dag for å fly langdistanseflyvninger over Nord-Atlanteren, selv med de moderne A321LR-flyene.

– Det islandske/danske/lettiske flyselskapet har solgt flybilletter fra USA til Europa helt ned i 69 dollar én vei, og det sier seg selv at dette er ikke bærekraftig over tid, påpeker Elnæs.

Ifølge ham har problemer og forsinkelser med levering av Airbus-flyene gitt selskapet ekstraordinære utgifter ved at andre fly, med mannskap, måtte leies inn for å gjennomføre flyprogrammet.

– Selskapet har heller ikke hatt sterk nok kapitalbase for å takle denne utfordrende situasjonen og høy oljepris har ikke gjort saken lettere, sier han.

Reisende berørt

Primera Air hadde en avgang fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Madeira forrige onsdag, og skulle etter planen flydd samme strekning førstkommende onsdag.

Reisearrangøren Solia har rundt 100 reisende på Madeira som skulle flydd hjem med Primera Air denne uken, og som nå venter på beskjed om hvordan hjemreisen skal foregå, opplyser daglig leder Peder Hornshøj i Solia til E24.

– Vi arbeider nå med å finne løsninger og er i full gang med å kontakte gjestene, sier Hornshøj.

Han opplyser videre at langt de fleste av Solias reisende flyr med andre flyselskaper, og at Solia fra midten av oktober av vil benytte seg av Norwegian i stedet for Primera Air.

Primera Air er det svenske reiseselskapet Solresor sin største leverandør av flyreiser. Akkurat nå befinner 700 av deres reisende seg på ferie i Europa, skriver Göteborgsposten.

Primera Airs pressetalsperson Torbjörn Lehmann sier til avisen at det arbeides for fullt med å ordne flyreiser hjem for disse.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå