Har sendt 35.000 tonn norsk laks opp i luften på to år

Takket være sjømatnæringen er Norge det største flyfraktmarkedet i Norden med god margin, men veksten ser ikke ut til å stoppe med det første. Nå markerer den Dubai-baserte flygiganten Emirates toårsjubileet for sin fraktsatsing til Gardermoen.

Et av Emirates' fraktfly av typen Boeing 777F
Et av Emirates' fraktfly av typen Boeing 777F

Det er nå gått to år siden fraktdivisjonen til Emirates Airlines, Emirates SkyCargo, lanserte sin dedikerte fraktrute til Oslo.

Den sørger for at det hver tirsdag går et fraktfly av typen Boeing 777F fra Oslo Lufthavn med kapasitet til nesten 100 tonn laks, sjømat, maritimt utstyr og andre varer, som deretter kan sendes videre ut i Midtøsten, Asia eller Afrika fra Emirates' hub i Dubai.

På toppen av det ukentlige fraktflyet kommer frakten som Emirates tar med seg i passasjerflyet, som flys daglig mellom Oslo og Dubai.

Til sammen har de to rutene nå fraktet 35.000 tonn norsk laks ut i verden på to år.

– Norsk sjømat er ettertraktet i markeder over hele verden, og for eksportørene er det uhyre viktig at maten holder høy kvalitet når den ankommer endelig destinasjon, sier Norgessjef Terje Grue i en pressemelding, og viser til at selskapet tilbyr en uavbrutt kjølekjede fra Oslo til endelig destinasjon.

Fraktdirektør for Oslo Lufthavn i Avinor, Martin Langaas, vil gjerne benytte anledningen til å gratulere Emirates, og forteller at dette var den første avtalen han signerte i jobben han nå har:

– Siden den gang har Emirates fløyet 35.000 tonn sjømat til en verdi av 1,8 milliarder kroner fra Norge til Asia og Afrika via Dubai. Det er en godt eksempel på verdien av å koble Norge og sjømatnæringen med verdens største flyselskap og hub'er, sier Langaas.

Flere aktører

Emirates er imidlertid langt ifra den eneste aktøren som tar med seg sjømat fra Norge og ut i verden.

Totalt fraktes det hver dag rundt 600 tonn med sjømat fra Norge til Asia og Nord-Amerika på fly, ifølge Avinor.

Både Emirates, SAS, Norwegian og andre flyselskap tar med seg sjømat og andre varer i lasterommet på passasjerflyene sine som flyr inn og ut av Norge.

I tillegg går det betydelige volumer på lastebil ut av Norge, som deretter lastes over i fly i andre europeiske land før det sendes av gårde.

På fraktsiden er det også flere aktører som flyr til og fra Norge i tillegg til Emirates.

I august annonserte Ethiopian Airlines at de vil starte en ny fraktrute med en Boeing 777F fra Oslo til Guangzhou via Addis Abeba, og i fjor høst økte DHL sin kapasitet med en ny direkterute fra Oslo til Seoul med et Boeing 747-fraktfly.

I tillegg flyr Turkish Cargo til Istanbul og Cal til Tel Aviv.

Avinor mener det er mye mer å gå på, og viser til at rundt 39 prosent av det totale anslåtte flyfraktvolumet fra Norge faktisk settes på fly som tar av i Norge. De resterende 61 prosentene med varer som skal fraktes med fly sendes med lastebil til flyplasser utenfor Norge.

Tror veksten fortsetter i år

Ifølge tall fra Avinor utgjorde flyfraktmarkedet til og fra Oslo Lufthavn 185.000 tonn i 2017, en oppgang på 35 prosent mot 2016, som også var et år med kraftig vekst.

Fraktdirektør Martin Langaas for Oslo Lufthavn i Avinor sier til E24 at sjømat utgjorde om lag 90.000 tonn av det totale fraktvolumet i fjor.

– Vi regner med vekst i år også, sier Langaas.

Samtidig som eksporten økte, viser tall fra Avinor at en vekst i netthandelen også ga vekst i importen for flyfrakt i Norge på 25 prosent.

Akkurat hvor stor veksten blir i år er ikke klart, men hvis man ser på Avinors nyeste trafikkstatistikk (per september), så har antallet flybevegelser for internasjonale fraktfly økt med 12,4 prosent hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå