Håper å gjøre kortbanenettet lønnsomt med elfly

Helelektrisk luftfart kan være realiteten i Norge om 20 år, mener Avinor.


<p><b>NORSKE FORHOLD</b>: Seattle-baserte Zunum Aero så selv for seg hvordan deres kommende el- og hybridfly kunne gjøre seg i Lofotens vakre omgivelser, og har laget denne illustrasjonen.</p>

NORSKE FORHOLD: Seattle-baserte Zunum Aero så selv for seg hvordan deres kommende el- og hybridfly kunne gjøre seg i Lofotens vakre omgivelser, og har laget denne illustrasjonen.

Kortbanenettet i Norge har vist seg å være en hard nøtt å knekke. Widerøe driver delvis med subsidier og har i praksis monopol på FOT-rutene fra nordvest-landet og oppover. Forsøkene fra konkurrentene har vært tunge å holde i live.

Billettprisene som behøves for å holde driften lønnsom har vært drøy å svelge for flere.

Men fremtiden er billig og elekrisk, tror Avinor. Nå skal elflyene komme.

– Med elfly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil også kunne bli rimeligere å fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er betydelig lavere, noe som også vil merkes på billettprisene, sa konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor i en pressemelding i november i fjor.

Da kunngjorde Avinor at de sammen med Norges luftsportsforbund skulle slå seg sammen om å kjøpe Norges første elektriske fly, en Alpha Electro G2.

Flyet skal etter planen leveres denne sommeren, primært for demonstrasjonsformål. Men tanken om elektriske rutefly er ikke lenger bare en tanke, det er et spørsmål om tid.

– Første «elpassasjerfly» i 2025

Det mener i alle fall seniorrådgiver Olav Mosvold Larsen i Avinor. Under et seminar om utslippsfritt reiseliv i regi av Miljødirektoratet i desember sa Larsen at man i en perfekt verden kunne se for seg at innenrikstrafikken i Norge kan være helelektrifisert innen 2040.

Overfor E24 våger han seg også til å anslå når det første elektriske passasjerflyet vil lette fra en norsk lufthavn.

– 2025. Det er fremoverlent, men i tråd med ambisjonene fra flyprodusentene., sier Larsen om gjetningen.

 <p><b>NORGES FØRSTE</b>: Avinor og Norges luftfartsforbund har bestilt elflyet Alpha Electro G2, og planlegger første testflyvning i løpet av sommeren 2018.</p>

NORGES FØRSTE: Avinor og Norges luftfartsforbund har bestilt elflyet Alpha Electro G2, og planlegger første testflyvning i løpet av sommeren 2018.

Innenfor rekkevidde

Avinor har som mål at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en signifikant markedsandel. Prosjektet har støtte fra Samferdselsdepartementet, og ZERO, Widerøe og SAS stiller seg også bak prosjektet som nå bringer Norges første elfly til landet.

Alpha Electro G2 er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Rekkevidden er på om lag 130 kilometer og flyet kan være i luften rundt 1 time per lading. I henhold til kontrakten skal flyet være klart for levering i mai 2018, ifølge Avinor.

– Mange av våre lufthavner ligger mindre enn 130 kilometer fra hverandre. Fra for eksempel Bodø er det 100 kilometer til fire av Avinors lufthavner. Så på papiret kan det lille nettet der allerede betjenes med dagens teknologi. Og sånn er det langs hele kysten, poengterer Larsen.

Han forklarer at Norge allerede har en pakke klar for produsenter av elektriske fly, og derfor utgjør et interessant marked allerede fra starten.

– Vi har et nett av lufthavner med etablert trafikk, som ligger nære hverandre, med tynne ruter, altså få passasjerer. Dette vil formodentlig passe perfekt til de første batteri- og hybridelektriske flyene som kommer.

I tillegg til et fra før etablert marked og en del statsstøttede ruter, har dessuten Norge så godt som hundre prosent fornybar energi.

– Dessuten opplever vi bred støtte i storting og regjering om elektrifisering av transportsektoren.

Billigere

BBCs næringslivsreporter Theo Leggett påpeker i en kort analyse at flybensin utgjør en betydelig andel av et flyselskaps driftskostnader – han anslår mellom 17 og 26 prosent avhengig av oljeprisen. Det å bruke mindre flybensin bør da være ensbetydende med å kutte kostnadene, slutter Leggett. 

Han får forsiktig støtte av Avinors Olav Mosvold Larsen.

– Det gjenstår å se hva elfly kan gjøre for kortbanenettet i Norge. Vi er jo tidlig i utviklingen, men det flyprodusentene sier er at elfly er billigere i drift enn fossile fly, sier han.

En mulig klaff for det norske markedet er at noen av de korte rutene bare akkurat klarer å fylle for eksempel et 12- eller 19-seters elektrisk fly.

 <p><b>KANALKRYSSER</b>: Den franske piloten Didier Estyene fløy et toseters elfly av typen Airbus E-Fan over den engelske kanal i 2015. Her er han avbildet over Merignac lufthavn nær Bordeaux i Frankrike. I løpet av 2018 kommer et fly av samme type til Norge, bestilt av Avinor og Norges luftsportsforbund.</p>

KANALKRYSSER: Den franske piloten Didier Estyene fløy et toseters elfly av typen Airbus E-Fan over den engelske kanal i 2015. Her er han avbildet over Merignac lufthavn nær Bordeaux i Frankrike. I løpet av 2018 kommer et fly av samme type til Norge, bestilt av Avinor og Norges luftsportsforbund.

– Lønnsomheten på ulike ruter er et spørsmål om tilpasningen av materiellet til hvor mange mennesker som er interessert i å reise. Man vil jo alltid fly så mange som mulig for å få mest passasjerkilometer for krona. Og da flyr man med det materiellet som passer til forventet trafikk, forklarer Larsen.

Energiutfordring

Kilo for kilo inneholder fossilt drivstoff omtrent hundre ganger så mye energi som et litium-ionbatteri, ifølge The Economist. Det er en av de store utfordringene for aktørene som vil fly på batterikraft. Men det er ikke som om gigantene ikke allerede prøver.

Airbus, Rolls-Royce og Siemens er allerede godt i gang med å utvikle sitt hybrid-elektriske E-FAN X.  Der jobber de med et firemotors fly hvor den ene motoren til å starte med er elektrisk, og de andre går på fossilt brennstoff. Målet er å få alle fire over på strøm.

 <p><b>SNART</b>: Zunum Aeros hybridelektriske fly skal etter planen kunne leveres i 2022, ifølge selskapet, som støttes av Boeing og JetBlue.</p>

SNART: Zunum Aeros hybridelektriske fly skal etter planen kunne leveres i 2022, ifølge selskapet, som støttes av Boeing og JetBlue.

Hos Zunum Aero har Boeing og JetBlue gått inn på eiersiden. De planlegger å komme på markedet med el- og hybridfly tidlig neste tiår, ifølge Teknisk Ukeblad.

Saken fortsetter under annonsen.

TechCrunch har sågar gjort matten: Driftskostnadene for et 12-seters fly fra Zunum skal kunne komme ned i 260 dollar i timen, som tilsvarer rundt 2000 norske kroner i 2018.

De satser på å ha et fly leveringsklart i 2022. Det kan revolusjonere luftfarten.

– Tidligere var vi, intensjonelt, veldig stille om driftskostnadene fordi det rett og slett er sjokkerende hvor lavt du kan komme med et elektrisk fly, sier administrerende direktør Ashis Kumar til TechCrunch.

Han beregner kostnadene per passasjersete til 8 cents per engelske mil. Uten videre omregning til norske forhold:

– Det er rundt en tidel av driftskostnadene for en privatjet, sier Ashish.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå