NHH-professor om Norwegian og Widerøes samarbeid: – SAS mister et klart fortrinn

NHH-professor Tor W. Andreassen mener Widerøe er den klart største vinneren med den nye samarbeidsavtalen med Norwegian. Samtidig er han klar på at SAS taper et viktig fortrinn. 


<p><b>TAPER:</b> SAS er den store taperen i avtalen mellom Norwegian og Widerøe skal vi tro professor ved NHH Tor W. Andreassen. </p>

TAPER: SAS er den store taperen i avtalen mellom Norwegian og Widerøe skal vi tro professor ved NHH Tor W. Andreassen. 

– SAS mister nå et klart fortrinn. For reisende vil det likevel være positivt fordi det nye samarbeidet gir en bedre koordinering av rutetabeller og bonusprogrammet, med andre ord: Et bedre tilbud totalt sett, sier Tor W. Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole, til E24.

Fredag formiddag signerte Widerøe og Norwegian en avtale om rutesamarbeid. Det er det SAS som taper mest på, skal vi tro professoren. 

– Det handler om å være attraktiv i markedet for at kundene skal velge dem igjen. I den delen Widerøe har god dekning, har ruteplanleggingen mellom SAS og Widerøe vært samkjørt, sier han. 

– SAS «monopol» forsvinner

Blant fordelene SAS tidligere har vært enerådende om trekker Andreassen særlig frem bonuspoenginntjeningen. 

 <p>Tor W. Andreassen, professor ved NHH. </p>

Tor W. Andreassen, professor ved NHH. 

– Kunder fått bonuspoeng i SAS Eurobonus for flyvninger med Widerøe, noe som gjør at kunder gjerne velger SAS videre for å få poeng, sier Andreassen.

Han forteller samtidig at han antar Norwegian vil åpne for at man vil få poeng også i Norwegians bonusprogram når avtalen trer i kraft. 

– Dermed forsvinner «monopolet» SAS har hatt på dette området, sier Andreassen. 

NHH-professoren mener man ikke bør overdramatisere avtalen selv om det er godt nytt for selskapene. 

– Samarbeidsavtalen er et sjakktrekk av begge selskapene. Widerøe er den største vinneren som nå har samarbeid med to attraktive flyselskaper. Norwegian blir også mer attraktive fordi det nå blir lettere å komme seg videre fra hovedflyplassene, sier Andreassen.

– SAS mister noe av glansen

– SAS har mistet noe av glansen ved selskapet, og står litt småribbet tilbake. 

Knut Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS avkreftet like etter avtalen ble kjent at dette vil ha noe å si for deres samarbeid med Widerøe.

– Dette er den samme avtalen vi har med Widerøe. Det mest overraskende har jo vært at Norwegian inntil nylig har valgt å ikke inngå slike samarbeid, sier Johansen.

Avtalen innebærer at Widerøe- og Norwegian-passasjerer snart vil kunne bestille billetter hos det ene selskapet og fly med det andre, og at man kan bestille reiser der man først flyr et rutestrekk med det ene selskapet og siste del med det andre.

I september inngikk Norwegian en lignende avtale med EasyJet slik at deres kunder skal kunne bestille reiser med Norwegians langdistanseruter. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå