Nå får Avinor Kina-hjelp likevel

Norsk Industri og sjømatnæringen er strålende fornøyd med at samferdselsministeren kom dem i møte. Nå skal nemlig Avinor få diplomatisk bistand i Kina likevel.


<p><b>MULIG OSLO-RUTE:</b> Hainan Airlines har fått klarsignal fra kinesiske myndigheter til å åpne en rute til Norge, men om den kommer er ennå uvisst. Her er et av selskapets Boeing 787–8 Dreamliner avbildet i Beijing.</p>

MULIG OSLO-RUTE: Hainan Airlines har fått klarsignal fra kinesiske myndigheter til å åpne en rute til Norge, men om den kommer er ennå uvisst. Her er et av selskapets Boeing 787–8 Dreamliner avbildet i Beijing.

Etter at E24 i slutten av mai avslørte hvordan norske myndigheter nektet Avinor diplomatisk bistand i Kina for å utvikle nye flyruter, har regjeringen nå snudd helt om.

I et møte mellom blant andre sjømatnæringen, NHO og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nylig, skal statsråden ha snudd og sagt at norske myndigheter vil la Avinor få bistand gjennom ambassaden likevel.

Som E24 skrev har manglende norsk politisk støtte for nye ruter gjort det vanskelig å få kinesiske selskaper til å åpne ruter til Norge, og en kinesisk aktør skal ha trukket seg som følge av dette.

Samferdselsministeren bekrefter nå at de vil gi Kina-bistand likevel:

– Norske myndigheter skal bidra gjennom Avinor til å støtte opp om ruteutvikling. De norske ambassadene skal også støtte opp om dette arbeidet dersom flyselskapene ser det som ønskelig eller nødvendig. Jeg opplevde vi var enig om denne måten å jobbe på, og håper det gir positive resultater for norsk næringsliv, spesielt innen luftfart, sjømat og turisme, skriver Solvik-Olsen i en e-post til E24.

Han peker på at man nå jobber med å få bygget en ny sjømatterminal på Gardermoen og at man også har løst opp i utfordringer knyttet til frakt av krabber fra Nord-Norge til Asia.

– Vi forstår godt sjømatnæringens ønske om enda bedre flytilbud mot store markeder i Asia, og spesielt Kina. Her er direkteruter fra Norge å foretrekke, både for kvaliteten på produktene og for å styrke norsk næringsliv, skriver Solvik-Olsen.

 <p>Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Arkivbilde.</p>

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Arkivbilde.

Per i dag er norske sjømatbedrifter avhengige av å sende laksen, krabbene og de andre sjømatproduktene omveier. Det kan enten være at produktene fraktes med lastebil til andre europeiske flyplasser, eller at flyselskaper som SAS, Korean eller DHL frakter dem til Kina, men da med mellomlanding på veien.

Får NHO-skryt

NHO-forbundet Norsk Industri, der Marine Harvest er medlem, er strålende fornøyd etter mandagens møte. De bekrefter at Avinor nå blir orientert om at de skal få hjelp av den norske ambassaden i Beijing for å promotere direkteruter fra Kina til Oslo.

– Fra Norsk Industri og sjømatnæringens side er vi begge fornøyde med resultatet og gir honnør til Solvik-Olsen for å ha raskt reagert. Vi opplevde en sterk imøtekommenhet fra hans side, sier kommunikasjonsdirektør Finn Langeland i Norsk Industri, til E24.

– Solvik-Olsen er også enig i at det er viktig med nye ruter hvis ikke vi skal få kapasitetsproblemer, og han mener også at Oslo Lufthavn skal være en hub for sjømateksport, fortsetter han.

– Vi opplever at vi har bred støtte fra myndighetene for vårt arbeid med å legge til rette for flyselskaper og norsk næringsliv, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

Bakgrunn: Avinor nektes Kina-bistand for å få til nye flyruter: Nå krever sjømatnæringen svar

Kinesisk selskap har fått grønt lys

Samtidig som sjømatnæringen og Avinor har drevet lobbyvirksomhet for å få norske myndigheters støtte i Kina, har et kinesisk selskap nå fått klarsignal til å åpne en rute til Norge.

Hainan Airlines har nemlig fått godkjent søknaden om å få åpne en direkterute fra Beijing til Oslo.

Det var nettstedet Flysmart24 som omtalte nyheten først. E24 får også bekreftet godkjenningen fra en kilde med innsyn i saken.

Selskapet skal ha søkt om å få fly både fra Beijing og Shenzhen i fjor, men ifølge nettstedet har man holdt seg til å søke om Beijing-Oslo i år.

– Avinor har en god dialog med Hainan Airlines om en rute mellom Beijing og Oslo. Hainan Airlines har på grunn av denne dialogen søkt om og mottatt rettigheter fra de kinesiske myndigheter til å operere denne ruten, dersom de ønsker det, sier kommunikasjonssjef på Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen, til nettstedet.

Om Hainan faktisk åpner ruten er fortsatt usikkert, og etter det E24 får opplyst vil det trolig kunne skje tidligst neste år.

Hos våre skandinaviske naboer har det imidlertid rent inn med nye Kina-ruter i det siste.

  • I desember kom meldingen om at Sichuan Airlines åpner rute til København fra Chengdu.
  • Kastrup annonserte i januar at Air China åpner rute dit fra Beijing.
  • I mars kunne Avinors motstykke i Sverige, Swedavia, melde om at China Eastern åpner rute fra Shanghai

Norwegian er klare – men får ikke lov

Selv om kinesiske selskap kan åpne ruter til Norge, er situasjonen mildt sagt ikke like enkel den andre veien.

På veien over til Kina, Japan og Korea må man nemlig fly over Sibirkorridoren i Russland for å unngå en lang omvei. Men Russland åpner ikke sitt luftrom i dette området for hvem som helst.

Landet tar seg ikke bare godt betalt, men har også en streng politikk der de bare tillater ett flyselskap fra hvert europeiske land til å fly over. Ettersom de skandinaviske landene forhandler luftfartsavtaler i fellesskap, er det bare SAS som får lov til å fly over Sibirkorridoren.

Norwegian får lov til å fly over sørlige deler av Russland, og bruker den muligheten på rutene til Bangkok, men dette er fortsatt for langt hvis man vil nå Tokyo, Beijing eller lignende destinasjoner.

Norwegian får foreløpig «njet» til svar fordi norske myndigheter ikke har fått på plass en enighet med russerne. Hvis ikke SAS flytter en av sine Asia-ruter til Oslo, så blir det heller ingen ruter fra Norge til Kina fra den kanten med det første.

Norwegian har imidlertid ikke gitt opp håpet, og selskapet har med hjelp fra Menon Economics utarbeidet en rapport om de mulige gevinstene man kan oppnå ved å etablere ruter mellom USA og Asia, med Oslo og Stockholm som «hub-er» i midten.

I rapporten mener Norwegian det er grunnlag for å åpne ruter fra Oslo og Tromsø til kinesiske byer som Beijing, Shanghai, Hongkong og Chengdu, i tillegg til ruter til andre asiatiske metropoler.

Så lenge Norwegian ikke får klarsignal fra russerne må sjømatnæringen i mellomtiden lene seg på frakt- og flyselskapene de bruker, samt mulige ruter til Norge fra kinesiske selskaper.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå