Terra-kommune satser 300 millioner for å få storflyplass

Håper 600 millioner lokale kroner skal få samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til å gi klarsignal til ny flyplass på Helgeland.


<p><b>SKISSE:</b> Slik ser de for seg at Polarsirkelen lufthavn vil ta seg ut når trafikken har kommet i gang.</p>

SKISSE: Slik ser de for seg at Polarsirkelen lufthavn vil ta seg ut når trafikken har kommet i gang.

I 2007 var Rana kommune en av de såkalte Terra-kommunene som over natten så at store deler av kommunens kraftformue forsvant i kompliserte finansielle investeringer i USA.

Nå, snart ti år senere, er situasjonen en annen.

Hvis formannskapet og kommunestyret gjør som ordfører Geir Waage vil, kommer Rana kommune til å bruke 300 millioner kroner for å realisere planene om at en ny hovedflyplass for Helgeland blir bygget i kommunen. Et samlet storting har stilt seg bak bygging av storflyplassen.

– Har reist oss

– Vi reiste oss etter stålkrisen i 1989 og vi har også reist oss etter Terra-saken. Vi er en kommune som har vært i stand til å omstille oss og spare penger. Det som er viktig nå er å skape vekst og får vi en ny flyplass er det det viktigste veksttiltaket vi kan gjøre for Rana og for regionen, sier ordfører Geir Waage i Rana kommune til E24.

Han ble for alvor landskjent da han i 2007 var blant ordførerne i de såkalte Terra-kommunene som hadde investert og tapt hundrevis av millioner kroner på kompliserte investeringer i markedet for råtne boliglån i USA gjennom Terra Securities og Citigroup.

Det er historie nå og når alle rettstvister er avklart anslår Waage at det opprinnelige tapet på 239 millioner kroner blir slanket til rundt 100 millioner.

Vil ha arbeidshest til regionen

Med pengene fra kommunen og næringslivet ønsker Waage og daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling å utløse at staten setter i gang byggingen av ny flyplass. Avinor har besluttet at storflyplassen skal erstatte dagens småflyplasser i Rane og Mosjøen, noe som vil spare inn store subsidier til disse flyplassene.

– Helgeland er den eneste regionen som ikke har tilgang til en stor flyplass som kan ta imot de store flyene, sier Waage.

– Når vi nå går ut med dette så er det fordi vi trenger fortgang i arbeidet for å skape vekst. Selv om jeg er Arbeiderparti-ordfører vil jeg være tydelig på at både samferdselsministeren og statsministeren i dagens regjering har opptrådt støttende og konstruktivt, legger han til.

 <p><b>I NORDLYS:</b> Slik kan Polarsirkelen lufthavn komme til å se ut en vinternatt.</p>

I NORDLYS: Slik kan Polarsirkelen lufthavn komme til å se ut en vinternatt.

Planene om ny og større flyplass på Helgeland har blitt diskutert i over 10 år. I dag er det aller meste av planarbeidet og andre forberedelser gjort. Tomten er klar og reguleringer er gjennomført.

Tas fra oppsparte midler

I rådmannens innstilling til formannskapet og kommunestyret i Rana kommune fremgår det at de 300 millioner kronene skal tas fra oppsparte midler som ved utgangen av 2016 utgjorde mer enn en halv milliard kroner.

Ifølge Waage stiller kommunen ingen krav til avkastning på investeringen.

De private investorene ser imidlertid for seg muligheter for fremtidig avkastning.

– Hvis næringslivet skal gå inn med risiko så kan det ligge en mulighet for suksessavhengig avkastning, sier Johansen som fronter næringslivsaktørene som deltar i prosjektet.

 <p><b>MÅTTE FORKLARE:</b> I november 2007 måtte ordfører Geir Waage forklare hvordan Rana kommune og andre nordlandskommuner kunne tape hundrevis av millioner kroner på amerikanske gjeldsinvesteringer.</p>

MÅTTE FORKLARE: I november 2007 måtte ordfører Geir Waage forklare hvordan Rana kommune og andre nordlandskommuner kunne tape hundrevis av millioner kroner på amerikanske gjeldsinvesteringer.

Han mener det er gode muligheter for at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal bli fornøyd og gir klarsignal for flyplassplanene som totalt har en investeringsramme på 2,25 milliarder kroner.

– Vi har jo blitt bett om innspill med lokal finansiering. Det som er innspilt her er det største spleiselager i norsk luftfartshistorie og burde være midt i blinken, sier Johansen.

Kronglete vei

Uten flyplasser hvor større fly kan lande, må reisende både betale mer og bruke lengre tid når de skal ut å reise. De må eksempelvis ta et Widerøe-fly til Trondheim eller Bodø for å ta Norwegian eller SAS derfra for å komme til Oslo.

– For næringslivet så har flyplass vært den største beskrankningen, sier Johansen.

Waage legger til at også reiselivsnæringen har vært hemmet av mangelen på en større flyplass.

– Vi kommer nærmere verden og verden kommer nærmere oss om vi får ny flyplass, sier Waage.

Går som Waage og Johansen ønsker bli alle nødvendige beslutninger tatt i år slik at byggingen av flyplassen kan starte i løpet av 2018.

De innebærer at den første store flyet kan lande og lette en gang i 2020.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå