Tidligere SAS-topp tror både SAS og Norwegian blir kjøpt opp

Sammenslåinger i luftfartsindustrien er uunngåelig, og også SAS og Norwegian vil bli invitert inn i en større gruppering til slutt, tror Eivind Roald.


<p><b>TROR PÅ SALG</b>: Tidligere kommersiell direktør, nå rådgiver i oppkjøpsfondet Altor, Eivind Roald, mener Europa vil oppleve lignende konsolideringer som i USA med tiden.</p>

TROR PÅ SALG: Tidligere kommersiell direktør, nå rådgiver i oppkjøpsfondet Altor, Eivind Roald, mener Europa vil oppleve lignende konsolideringer som i USA med tiden.

Det sier han i podkasten Lorentzen & Co på E24.no, hvor programleder Marius Lorentzen spør den tidligere SAS-toppen om han tror SAS og Norwegian kan klare seg selv på sikt.

– Jeg tror du får en konsolidering i Europa, og du har jo allerede sett starten på det, sier Roald.

– Du vet at hvis man går noen år tilbake så var USA i den samme utfordrende situasjonen som flyindustrien i Europa har vært de seneste årene, med veldig store tap og vanskeligheter med å overleve som industri. Der fikk du chapter 11 (konkurs, journ.anm.) på flere av selskapene, med det resultatet at du fikk konsolidert, og i dag finnes det cirka fem store selskaper der borte som tjener ganske bra med penger, legger han til.

Roald var kommersiell direktør i SAS fra 2014 til 2017, og sier han tror utviklingen vil gjenta seg i Europa.

– Glem antallet, men det samme vil komme til å skje i Europa. Vi vil få noen store. Du ser det allerede med Lufthansagruppen med sine eierskapsmodeller både fra Austrian Swiss og Eurowings som de har startet, og du ser IAG som har ytret ønske om å komme inn i Norwegian. SAS vil komme til å bli en del av det her, på ett eller annet tidspunkt, sier Roald.

Mener SAS har sjanser

Han er imidlertid kjapp med å presisere at dersom det ikke skulle skje, så tror han SAS har større sjanse for å overleve alene enn for eksempel Norwegian.

– Og grunnen til det er at SAS har en veldig sterk posisjon i det skandinaviske markedet. Du vet at nesten 50 prosent av omsetningen til SAS kommer fra blant annet Norge, og de står veldig sterkt. Det er et 70 år gammelt selskap, en veldig sterk merkevare. Hvis noen andre skulle forsøke å utkonkurrere SAS på det skandinaviske markedet, så blir det veldig utfordrende posisjon å greie å ta, sier han.

– Det har noe med infrastruktur å gjøre, det har ikke minst med merkevaren å gjøre, og det har noe med erfaringen i å operere i en ganske krevende del av verden å gjøre, legger Roald til, og viser til det nordlige klimaet.

– Blir en del av større gruppering

Roald mener at disse erfaringene gjør driften til SAS forholdsvis effektiv i de nordiske landene, noe som etter hans mening gjør det lite sannsynlig at en utenlandsk aktør kan komme inn og feie SAS av rullebanen.

– Det jeg derimot vil tro er at SAS blir invitert inn i en større gruppering på ett eller annet tidspunkt, fordi SAS har den fordelen at de lever i en del av Europa som flyr veldig mye, så det er et ganske stort volum SAS har. De flyr jo nesten 30 millioner passasjerer hvert år, og det er primært fra Skandinavia, så denne sammenligningen som dere i mediene gjør med Norwegian og SAS er jo helt feil i dag. Det var riktigere før, men nå er det overhodet ikke relevant, fordi [Norwegian] har så mye flyginger ut fra Gatwick og Europa og driver i USA og så videre.

– Så jeg tror at ja, de kan faktisk overleve på egen kjøl, men det jeg tror mest at kommer til å skje er at de blir en del av en større gruppering på ett eller annet tidspunkt.

Fikk i oppdrag å stenge ned SAS

Roald begynte i SAS som salgs- og markedsdirektør i 2011, og var helt sentral i omstillingen og den intense uken i november 2012, da flyselskapet var på randen av konkurs. I E24s podkast forteller han mer om hvor nære SAS egentlig var å måtte «trykke på den røde knappen».

– Jeg fikk spesifikt i oppdrag, noe som er ganske spesielt, det er å planlegge selve stengingen av selskapet, selve konkursen, sier Roald, som også avslører at oppdraget fikk navnet «Project Orange».

Hør hele podkasten her: Skulle «trykke på knappen» klokken 5, for da var de fleste langdistanseflyene på vei hjem

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå