– Det er en dødsspiral

Black Friday er i ferd med å ese ut til en full uke i Norge. NHH-professor tror mange butikker kan sitte igjen med svarteper.


<p><b>ESER UT:</b> Black Friday begynte som en amerikansk salgsdag knyttet til Thanksgiving. Nå har flere norske butikker tatt til seg tradisjonen. Dette bildet ble tatt i Oslo mandag.</p>

ESER UT: Black Friday begynte som en amerikansk salgsdag knyttet til Thanksgiving. Nå har flere norske butikker tatt til seg tradisjonen. Dette bildet ble tatt i Oslo mandag.

– I jakten på omsetning har dagene begynt å gli ut, «black friday» begynner på onsdag og «cyber monday» på fredag. Og så kommer Alibabas «singles day», som viser seg å gi enda mer omsetning. Akkurat som morsdag og farsdag er det skapt for å ha en unnskyldning for å skape blest, og dra folk inn i butikkene, sier professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) til E24.

Den årlige handelsdagen Black Friday, som avholdes dagen etter helligdagen Thanksgiving i USA, har fått fotfeste i Norge. Også i år ventes det rekordsalg.

Reklamekampanjene knyttet opp til dagen er allerede ute og skal friste forbrukerne med gode tilbud før julehandelen.

– De gir bort bunnlinjen

I USA markerer dagen startskuddet for julehandelen, som er svært viktig for butikkenes lønnsomhet. Navnet «Black Friday» beskriver da også en overgang fra røde til svarte tall i regnskapene.

Men nå markerer ikke dagen et like lykkelig skifte lenger, ifølge NHH-professoren:

 <p>Tor Wallin Andreassen, proddesor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole.</p>

Tor Wallin Andreassen, proddesor i tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole.

– Det er nesten komisk at handelsstanden gir fra seg bunnlinjen hele året, gjennom rabatterte varer. I sin iver trener de opp kundene til å etterspørre rabatter, og så gir de bort bunnlinjen for å generere volum. Det er en dødsspiral, du gir fra deg butikken din hver dag. Dette er handelsstandens mangel på innovasjon, sier Andreassen.

Han sier at dette er noe butikkene må komme seg ut av, og at de heller må få folk inn i butikkene på andre måter enn ved å sette ned prisene.

– De kannibaliserer en omsetning som ville ha kommet uansett, kanskje den også ville ha kommet med ordinære priser. Kundene har det fantastisk, men det er butikkene som er svarteper, sier Andreassen.

Virke-topp: – Vanskelig å stå utenfor

Virke-topp Bror Stende forteller om en konkurransesituasjon under Black Friday hvor butikkene har lite annet valg enn å løpe i flokk og omfavne priskuttene:

– Det er nesten ingen som tør å la være, sier Stende, som direktør i Virke Faghandel, til E24.

– Det er en kamp om kundenes kroner, hvor man må ha tilbud for å kapre sin omsetningsandel på denne dagen. Hvis man ønsker å delta, vel å merke.

– Ja, hvorfor er det egentlig lurt ut ifra butikkenes ståsted å delte i dette rabatt-racet?

– Det kan man jo spørre seg om; Er det lurt å selge billige varer før jul? Men den harde kampen om kundene har gjort Black Friday til en kampanjedag for bransjen, sier Stende, og fortsetter:

– Og jo flere som kaster seg på, jo vanskeligere blir det å stå utenfor. Det blir rett og slett veldig stille hos dem som ikke har noe tilbud.

– Må innse at de er i en ny æra

Netthandelen er en sterk driver for «black friday», og her har prisene tradisjonelt vært lavere enn i fysiske butikker, blant annet på grunn av at priskonkurransen er global.

Ett av selskapene som forsøker å gjøre noe med prispresset på nett, og heller få folk inn i butikkene, er Wal-Mart. De skrur opp prisene i nettbutikken, og ned prisene i fysiske butikker, ifølge Wall Street Journal.

– Butikker har flere dimensjoner, blant annet en opplevelsesdimensjon, salgsdimensjon og en sosial dimensjon. Du kan prøve sykkelen og møte andre mennesker. Pris er bare ett av virkemidlene, sier Andreassen.

– Handelsstanden må innse at de er i en ny æra, der det kreves mer enn å pynte med ballonger og gi pølser til barna til sangen av lave priser, oppfordrer NHH-professoren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå