Dyrt for Domino’s å droppe Dolly Dimple's

Pizzakjeden Domino's gikk på en kostnadssmell på grunn av konverteringen av Dolly Dimples-restauranter i Norge. Det ga aksjefall på London-børsen.


<p><b>KOSTNADSSMELL:</b> Domino's i Storbritannia leverte dårligere resultater i første halvår, blant annet på grunn av omgjøring av Dolly Dimples-butikker i Norge. Selskapet driver pizzarestauranter i en rekke europeiske land.</p>

KOSTNADSSMELL: Domino's i Storbritannia leverte dårligere resultater i første halvår, blant annet på grunn av omgjøring av Dolly Dimples-butikker i Norge. Selskapet driver pizzarestauranter i en rekke europeiske land.

Domino’s Pizza Group Plc opplevde et aksjefall på 9,69 prosent i London tirsdag.

Det kom etter at selskapet la frem resultater for første halvår.

En kostnadssmell i Norge bidro til svakere resultater for selskapet, som driver pizzasjapper under merkevaren Domino's i blant annet Storbritannia, Irland, Luxembourg, Sverige og Norge.

Overskuddet endte på 41,7 millioner pund (443,10 millioner kroner) i årets seks første måneder, ned fra 46,2 millioner pund i samme periode i fjor.

Aksjen gjør et lite comeback onsdag, med en oppgang på nær tre prosent.

Dolly-omgjøringen kostet 

Resultatfallet skyldtes blant annet kostnader knyttet til omgjøringen av Dolly Dimple's-restauranter i Norge, ifølge Marketwatch og selskapets halvårsrapport.

Domino’s kjøpte opp Dolly Dimple's i mars 2017.

Omgjøringen av Dolly Dimple's-butikker kostet Domino’s 2,1 millioner pund (22,30 millioner kroner), skriver selskapet.

Selv om salget steg med 181 prosent i Norge, tapte selskapet fordi lønnskostnadene økte, skriver Reuters. Selskapet skriver i årsregnskapet at de har satt igang en forbedringsplan, og allerede har begynt å kutte i kostnadene.

Før de ble kjøpt opp hadde Dolly Dimple's over 500 medarbeidere og 41 utsalg, mot Domino's tidligere 12 utsalg i Norge. Nå driver Domino's 34 utsalg under Domino's-navnet og 49 utsalg totalt i Norge, ifølge halvårsrapporten.

Selskapet har rettighetene til å drive Domino’s i en rekke europeiske land, inkludert Norge. 

Tar tid 

– Mens vår internasjonale virksomhet er i god fremgang med kunder og salg, har det tatt noe tid å finjustere driftsmodellen og kostnadsbasen på butikknivå, spesielt i Norge, sier Domino’s-sjef David Wild ifølge rapporten.

Wild mener selskapet har gjort endringer som gjør at de presterer bedre i andre halvår. I rapporten skriver Domino's at gjennomsnittlig salg for utsalgene i Sverige, Norge og Island er på et nivå det tok lang tid å oppnå i Storbritannia.

Det tar allikevel tid å bygge opp infrastruktur å størrelse for å få til en god lønnsomhet, skriver selskapet. 

– Vi har tro på at våre internasjonale utsalg sikrer vekst på lang sikt, sier Wild.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå